FødevareWatch

Bryggeriforening: Snart er hver tiende øl en specialøl

Nye tal fra Bryggeriforeningens viser, at danskerne har fået mere smag for ale, hvedeøl og alkoholfrit øl.

Foto: Ritzau/Casper Dalhoff/Arkiv

Danskerne skænker mere ale og hvedeøl i glassene. Alkoholfrit øl er også blevet mere populært. Langt de fleste danskere foretrækker dog fortsat en pilsner.

Det viser nye tal fra Bryggeriforeningen.

Ifølge opgørelsen foretrækker flere og flere danskere specialøl, og i 2017 udgjorde det totale salg af specialøl 9,18 pct. mod 8,92 pct. året før.  

Den foretrukne specialøl er en ale, som gik frem med 20,2 pct. fra 2016 til 2017, men også hvedeøl bliver stadig mere populært, og er ved at overhale de gamle kendinge porter og stout, mens bock og lagerøl er på retur, skriver Bryggeriforeningen videre. 

Fra 2016 til 2017 steg også salget af alkoholfrit øl, der kan indeholde op til 0,5 pct. alkohol, men der er ifølge Bryggeriforeningen stadig ingen øltype, som tilnærmelsesvis når pilsnerens popularitet.

"Knap to ud af tre øl, der knappes op i Danmark, er en almindelig pilsner med en alkoholstyrke på 4,44,8 pct.," skriver Bryggeriforeningen.

Bryggerier brokker sig også over forøgede kontrolgebyrer

Årtiers største chance for mikrobryggerier og lokale fødevarer

Fuglsang lukrerer på mikrobryggeriers popularitet

Mere fra FødevareWatch

Meyers har fået data på menuen for at holde på kunderne

Fødevarekoncernen har over de sidste to år arbejdet på digitale løsninger, der giver mere viden om, hvor mange der bestiller maden og om de kan lide den. "Det er en helt ny virkelighed for os og åbner for aftaler lang tid i forvejen med grossisterne," siger Meyers kommercielle direktør.

Dansk Dr Oetker-chef stiger i graderne

Efter fire år med ansvar for Storbritannien og Irland rykker Georg Heerdegen Parsbo fra nytår op i hierarkiet og ind i toppen af det tyske hovedkontor i Dr. Oetker.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier