FødevareWatch

Eksperter kritiske over for Dansk Supermarkeds "Amazon-plan"

Hvis Amazon beslutter sig for at rykke ind i Danmark, fejler Dansk Supermarkeds plan om et lignende koncept. Det vurderer to kendere på området.

Foto: PR

Amazon sidder massivt på markedsandelene i Tyskland, Storbritannien, Frankrig og USA. I sidstnævnte har amerikanerne voldsomme 52 pct. af den samlede E-handel.

Længere mod øst har den kinesiske handelsplatform Alibab stor dominans, og netop de to aktører kan overmatche Dansk Supermarkeds forsøg på at lave en lignende platform i Danmark.

Det vurderer to eksperter over for Berlingske Business.

"Indtjeningen og potentialet er så smalt og så små tal, at de ikke engang vil kunne tjene penge nok til at hamle op med den forretningsmodel, de kopierer" siger Lars Kejser, direktør i Episerver og medlem af Dansk Industris E-handelsudvalg, om de ambitiøse planer, som Dansk Supermarked fremlagde onsdag.

Han bliver bakket op af Morten Suhr Hansen, ekspert i e-commerce og abonnementsløsninger. Han vurderer, at Dansk Supermarked umuligt kan matche Amazons priser, hvis de vælger at gå ind på det danske marked.

Fødevarer får mindre rolle

Onsdag fortalte Kenneth Nielsen, koncerndirektør for e-handel i Dansk Supermarked, til FødevareWatch, at fødevareområdet ikke er det primære fokusområde for Dansk Supermarkeds nye platform.

"Der er en snitflade over mod fødevarer, hvor vi kan udbyde kaffe, vin og lignende ting, som der er almindelig tradition for at køre gennem almindelige logistiksystemer. Det giver oplagt mening fra dag ét," sagde han og fortsatte:

"Kølekædebaserede produkter ser jeg dog ikke lige i første runde. Det vil være noget, vi vil se på et senere tidspunkt."

Kenneth Nielsen vil ikke konkretisere, hvornår kølekædevarer bliver aktuelle.

"Det kommer meget an på, hvor vildt det andet bliver. Lige nu ser det helt fantastisk ud, og det vælter ind med interesserede. Vi kan mærke, at folk virkelig ønsker at samle sig i kampen mod de store internationale spillere."

Dansk Supermarked forventer at lancere markedspladsen til sommer.

Online-konkurrenter byder Dansk Supermarked-initiativ velkommen

Fødevarer får snitflade på ny markedsplads hos Dansk Supermarked

Dansk Supermarked vil samle konkurrenter i kamp mod Amazon

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier