FødevareWatch

Nettos britiske sats blev et økonomisk flop

Dansk Supermarkeds kiksede forsøg på at etablere Netto på det britiske marked blev en dyr omgang.

Foto: Jesper Olesen/Jyllands-Posten

Nettos forsøg på at vinde englændernes hjerter og pund blev lagt i graven i juli.

Nu viser det sig, at underskuddet i Nettos comeback i Storbritannien var ganske massivt. Det skriver Dansk Handelsblad, der henviser til det britiske fagblad The Grocer, som har fået indsigt i kædens regnskabstal.

Minusset beløb sig til næsten 40 mio. pund før skat sidste år, svarende til ca. 329 mio. kr., inden den britiske samarbejdspartner Sainsbury's og Netto i sommer besluttede at opgive forsøget på at blive en del af den fremadstormende discountbølge på det britiske marked.

Tabet på det britiske eventyr var ventet i Dansk Supermarked:

"Vi har løbende rapporteret, at der har været en start up-investering forbundet med Netto UK, og at det hverken var realistisk eller forventeligt, at Netto UK ville være rentabel i testperioden. Det har vi været fuldt ud bevidste om, hvorfor dette har været budgetteret og planlagt fra vores side," siger kommunikationsdirektør i Dansk Supermarked, Mads Hvitved Grand, til Dansk Handelsblad.

I 2015-regnskabet fra Dansk Supermarked indgår Netto UK bl.a. med et minus på 82 mio. kr. Dertil kommer regulering af værdien.

En partner med nye interesser skubbede Netto ud af England - igen

Dansk Supermarked stopper britisk Netto-sats

Mere fra FødevareWatch

Milliardkoncern løfter indtjeningen på kager og slik

Kage- og konfekturekoncernen Givesco er lykkedes med at forbedre indtjeningen i løbet 2021, men ikke helt nok ifølge ledelsen. Koncernen har med sit store detailfokus også løftet omsætningen til lige knapt 3 mia. kr.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier