FødevareWatch

Coop får hård kritik af konkurrenter

Topchef i Coop, Peter Høgsted, tænker mere i kroner og øre end på dyrevelfærd, sådan lyder kritikken fra Coops konkurrenter. Det sker efter, at koncernen fravælger regeringens nye dyrevelfærdsmærke til fordel for dets eget.

Den danske detailbranche er endt i sjældent offentligt mundhuggeri om dyrevelfærdsmærker. Coop på den ene side, og resten på den anden. Foto: /ritzau/Sofia Busk

Coop er ude på dybt vand i koncernens enesejlads med dets dyrevelfærdsmærke. Fravalget af regeringens mærke møder krads kritik og undren fra både Dansk Supermarked og De Samvirkende Købmænd (DSK red.). Det skriver Berlingske.

"Det er nærliggende at få den tanke, at det mere er hensynet til økonomien end hensynet til dyrene, der har fremkaldt så skinger reaktion på et initiativ, der har opbakning fra trefjerdedele af dansk detailhandel," siger Helene Regnell, der er CSR-chef i Dansk Supermarked til avisen.

Hun henviser blandt andet til, at Coop får meget af dets kød fra Tyskland og derfor vil få vanskeligere ved at indkooperere regeringens statslige velfærdsmærke end resten af dansk detailhandel.

Direktør hos De Samvirkende Købmænd, John Wagner, udtrykker ligeledes frustration til avisen. Han frygter en skilteskov, der i sidste ende vil forplumre dyrevelfærdsmærkernes udbredelse.

Miseren begyndte tirsdag, da fødevareminister Esben Lunde Larsen lancerede et nyt dyrevelfærdsmærke som en del af regeringens Landbrugspakke.

Det fik Coops topchef Peter Høgsted op i det røde felt, og han rettede en markant kritik af ministeren. Samtidig slog Peter Høgsted fast, at Coop vælger det statslige velfærdsmærke fra, og skaber dets eget.

Coop går mod regeringen - lancerer eget dyrevelfærdsmærke

Fødevarestyrelsen: Coop ville ikke udvise fleksibilitet

Kvickly leverede kæmpe 2015-overskud

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier