FødevareWatch

Tysk supermarkedskæde trækker sig som landsholdssponsor efter regnbue-sag

Det tyske fodboldforbund (DFB) droppede det regnbuefarvede anførerbind af frygt for et gult kort under VM. Det får nu supermarkedskæden Rewe, der er sponsor for det tyske landshold, til at give den tyske pendant til DBU, DFB, det røde kort.

Foto: Wolfgang Rattay/REUTERS / X00227

Sammen med en række af andre lande – primært fra nord- og vesteuropæiske – skulle den tyske anfører for det tyske fodboldlandshold, Manuel Neuer, være iført et anførerbind med et regnbuefarvet hjerte og teksten ”One Love,” når Tyskland onsdag indleder VM-slutrunden i Qatar mod Japan.

Men efter det internationale fodboldforbund Fifa har fundet et smuthul i fodboldreglerne til at sanktionere spillere sportsligt med et gult kort for ”ikke-reglementeret fodboldudstyr” har både Danmark, England og nu også Tyskland trukket sig fra markeringen, der skulle støtte mangfoldighed og retten til at elske, hvem man vil, i Qatar, hvor det er forbudt at være homoseksuel.

At det tyske fodboldlandshold har trukket sig fra protestaktionen får nu Tysklands store supermarkedskæde Rewe til at trække sig fra sponsorsamarbejdet med det tyske forbund, skriver det tyske medie Tagesspiegel.

Baggrunden for Rewes utilfredshed er blandt andet, at det tyske landshold ikke står ved sine principper efter den schweizisk-italienske Fifa-præsident Gianni Infantinos udtalelser lørdag morgen dansk tid, hvor han sammenlignede det at være homoseksuel eller migrantarbejder i Qatar med dengang, han selv som barn blev drillet med at være rødhåret og have fregner. Her udtalte han også, at han mener, at ”som europæere skal vi nok undskylde i de næste 3000 år for, hvad vi har gjort, før vi belærer andre kulturer om moral.”

”Vi står for mangfoldighed – og fodbold er også mangfoldighed. Fifas skandaløse holdning er fuldstændig uacceptabel for mig som administrerende direktør for en forskelligartet virksomhed og som fodboldfan,” siger Lionel Souque, koncernchef i Rewe, til Tagesspiegel.

Ifølge Ritzau skriver det tyske medie Der Spiegel, at Rewe i forvejen var på vej ud af sit sponsorat, men at Rewe nu trækker sig med øjeblikkelig virkning.

(Denne artikel er leveret af FødevareWatchs søstermedie, DetailWatch)

Tysk detailgigant kaster milliarder i udenlandsk ekspansion

Tyske discountkæder har tabt andele under pandemi

Detailkæder vil droppe aftaler med kødproducenter, der misbruger migrantarbejdere


Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier