FødevareWatch

Detailekspert om Salling Groups nye discountkæde: Det er et tiltrængt, friskt pust

Discountkæderne er druknet i deres egen succes, mener detailekspert, som ser frem til, at Salling Groups nye, rå discountkæde, Basalt, kommer ind på markedet.

Foto: PR / Linkedin

Reaktionen er ikke til at tage fejl af. Mogens Bjerre, som er lektor ved CBS med speciale i detailområdet, er meget begejstret, da FødevareWatch fanger ham for en reaktion på Salling Groups nye discountsatsning, Basalt.

”Jeg synes, det er vildt spændende. Dels fordi markedet trænger til det, og fordi det viser, at vores modeller virker,” lyder det smilende.

”Det her er et tydeligt eksempel på det, vi kalder Wheel of Retailing,” siger Mogens Bjerre videre.

Richard Branson har et begreb for koncepter, der bliver for selvfede. Han kalder dem for fat cats.

Mogens Bjerre, lektor ved CBS med speciale i detailområdet

Wheel of Retailing er en model, som forskerne med Mogens Bjerres ord bruger til at forklare, hvordan detailhandlere agerer for at erobre markedsandele og skabe brandværdi.

Discount er druknet i sin egen succes

Begrebet forklarer, hvordan detailkæderne normalt begynder i bunden af hjulet med lave priser, overskud og prestige og derefter gradvist arbejder sig op mod øgede priser, overskud og prestige.

”Richard Branson har et begreb for koncepter, der bliver for selvfede. Han kalder dem for fat cats, og det, han jo siger, er, at når detailoperatører bliver for tilfredse med deres aktuelle koncepter og markedsandele, så går de måske ikke i stå, men de bliver meget satte i deres måde at tænke på og gå til markedet på,” siger Mogens Bjerre.

Han mener, at Salling Groups nye Basalt-kæde er en kærkommen venden tilbage til discountrødderne, hvor varerne stod på paller og i indpakning. Og at de butikker, vi i dag kalder discount, har nærmet sig reelle supermarkeder på en lang række områder, der gør, at de ikke er i stand til at holde priserne nede.

”Jeg har gået i flere år og spurgt, hvornår kommer der en Netto Classic?,” siger Mogens Bjerre, som mener, at discountbutikkerne, som vi kender dem i dag, med højt serviceniveau og mange varenumre, er trukket væk fra kernen i discount, og at prisniveauet dermed er blevet for højt.

Salling Groups nye discountsatsning får blandet modtagelse af konkurrenterne

Mogens Bjerre fremhæver Rema 1000 som eksempel.

Kæden havde i de første leveår 500-600 varenumre, men det var for lidt for kunderne, og derfor gik man i løbet af 1980’erne op til 1000 varenumre. Heraf navnet Rema 1000.

I dag har kæden omkring 2600 varenumre i butikkerne, hvilket er højere end Nettos cirka 1800 varenumre. Til sammenligning er det planen, at de nye Basalt-butikker skal have 800 varenumre i butikkerne.

”Som jeg læser meddelelsen fra Salling Group, så er det her noget, der har været undervejs i et stykke tid. Jeg tror ikke udelukkende, det handler om prisstigninger og inflation, men det er nok klart, at dét har skubbet til beslutningen,” siger Mogens Bjerre, der tilføjer:

”Det er nok blevet tydeligt for dem, at Netto 3.0 måske var lidt dårligt timet.”

Netto 3.0 er i løbet af de seneste par år blevet udrullet til Netto-butikkerne, som har fået mere plads i gangene, færre spotvarer og flere ferskvarer.

”Men der er en række af især deres mindre Netto-butikker, som under alle omstændigheder ikke ville kunne bære et Netto 3.0-koncept, og så konverterer de dem altså til Basalt-butikker i stedet for.”

Han understreger, at en del af øvelsen går ud på, at Salling Group ikke skal åbne nye butikker, men konvertere eksisterende Netto-butikker til Basalt og på den måde også holde omkostningerne nede.

15 pct. billigere er et markant løfte

Med Basalt-butikkerne følger også et løfte fra Salling Group om, at kunderne får ”priser, der i gennemsnit er 15 procent under discount.”

Det kalder Mogens Bjerre en markant prisreduktion:

”Når det er et løfte om everyday lowprice, altså at priserne hver dag skal ligge 15 pct. under konkurrenternes, så er det en besparelse, der vil kunne mærkes,” siger han.

”Men det er også fuldstændig klart, at det skal Salling så leve op til, for det vil konkurrenterne helt sikkert komme til at holde nøje øje med, fordi hvis løftet er 15, så er det 15, og ikke 14,9,” fortsætter han.

Basalt er ikke nogen stor satsning og udgør en meget lille risiko for Salling. Ti butikker kan du lynhurtigt lukke igen.

Mogens Bjerre, lektor ved CBS med speciale i detailområdet

Mogens Bjerre tør ikke spå om hvorvidt Basalt er en langtidsholdbar satsning, men han fremhæver, at det faktum, at butikskæden har karakter af at være et eksperiment, kan være med til at øge holdbarheden.

”Hvis vi putter hele Salling Group ned i en kasse, så er det jo klart, at Basalt er et eksperiment i periferien af deres kerneforretning. De ændrer ikke ved hovedforretningen.”

Og en sådan boble kan ifølge ham være en af nøglerne til succes for en koncern som Salling Group, som ifølge Mogens Bjerre altid forandrer i forretningen med minimale risici.

”Basalt er ikke nogen stor satsning og udgør en meget lille risiko for Salling. Ti butikker kan du lynhurtigt lukke igen,” siger han.

Salling Group åbner de første tre butikker i midten af oktober, og ifølge planen følger yderligere syv butikker efter i Jylland, på Fyn og på Sjælland.

Salling Group åbner ny butikskæde

Døgnflue eller nyt discountland? Sådan vurderer fagfolk Salling-træk

Salling Groups nye discountsatsning får blandet modtagelse af konkurrenterne

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier