FødevareWatch

Store forandringer i Coop: Lukker Fakta og samler Superbrugsen og Kvickly i én kæde

Coop forenkler sin forretning markant, så koncernen fremover har ét supermarked og én discountforretning. De store forandringer kommer hurtigere end planlagt, fortæller Coop-topchef, som forklarer, at krisen har fremskyndet processen.

Foto: PR/Coop

”Der er tale om to historiske beslutninger.”

Sådan lyder det fra Kræn Østergaard Nielsen, der er adm. direktør i Coop, og som tirsdag aften præsenterer en markant forenkling af dagligvarekoncernens forretning.

For det første bliver Kvickly og Superbrugsen lagt sammen under én kæde, og for det andet lukker og slukker Coop for Fakta-brandet og sætter i stedet Coop 365discount i front som koncernens fremtidige discountbutik.

Forenklingen betyder, at forretningen nu er langt mere strømlinet, lyder det fra topchefen. Han forklarer, at sammenlægningen af Kvickly og Superbrugsen i første omgang sker bag linjerne i forhold til alt det, som kunderne ikke ser.

”Så vi skal altså ikke ud og skrue skilte ned i næste uge, men vi kommer til at drive det benhårdt som én kæde – eksempelvis med samme sortimentsproces og samme salgsrådgivere, der kommer rundt til butikkerne. Og så bliver butikkerne samlet under én kædedirektør,” siger Kræn Østergaard Nielsen.

Kædedirektør bliver Kenneth Holmen Pedersen, som hidtil har været direktør for Superbrugsen.

Drømmen og visionen er, at sammenlægningen af Kvickly og Superbrugsen på sigt, også overfor kunderne, skal være én samlet kæde.

Allan Kristoffersen, koncerndirektør i Coop med ansvar for Kvickly, Superbrugsen og Dagli’brugsen

Med sammenlægningen af Kvickly og Superbrugsen skaber Coop den største supermarkedskæde i Danmark målt på omsætning. Den ”nye” kæde vil have en samlet toplinje på 25 mia. kr. og omkring 300 butikker.

Tanken er, at der fremover ikke både skal være Kvickly- og Superbrugsen-butikker rundt i landet, fortæller Allan Kristoffersen, som er koncerndirektør i Coop med ansvar for Kvickly, Superbrugsen og Dagli’brugsen.

”Drømmen og visionen er, at sammenlægningen af Kvickly og Superbrugsen på sigt, også overfor kunderne, skal være én samlet kæde,” siger han.

Coop-direktøren vil ikke spå om, hvornår sammenlægningen af de to kæder vil resultere i ét brand, og han fortæller desuden, at det endnu ikke er besluttet, hvad den nye supermarkedskæde skal hedde.

Fakta lukker

Udover beslutningen om at samle koncernens to største kæder, så betyder forandringerne også, at Coop ved årets udgang slukker lyset i den sidste Fakta-butik.

Dermed sættes det endelige punktum for koncernens hidtidige discounttilbud, og i stedet vil Coop have et entydigt fokus på Coop 365discount-kæden, som forventeligt skal tælle 350 butikker ved udgangen af året og på sigt have 400 butikker på landsplan.

I 2020 åbnede Coop den første Coop 365discount-butik, og siden da har koncernen konverteret en lang række Fakta-butikker til det nye koncept.

Satsningen på Coop 365discount-butikkerne skal give dagligvarekoncernen en hovedrolle i det danske discountmarked, som ifølge Kræn Østergaard Nielsen vil fylde 50 pct. af det samlede dagligvaremarked næste år. Han peger på, at forbrugerne i høj grad vender sig mod discountbutikkerne i disse år.

”Vi ser det meget tydeligt i forbrugeradfærden i vores butikker. Vi ser en historisk høj tilbudsandel og nye rekorder til discountmarkedet. Det giver et pres på omsætningen og især på avancen i hele branchen,” siger topchefen.

Fakta-butikkerne har, med enkelte undtagelser, i en årrække været en underskudsforretning for koncernen, og i 2021 havde Fakta et underskud på 263 mio. kr. Tabet skyldes både massive investeringer i Coop 365discount-butikker, men også en række udfordringer i Fakta-kæden, der blev stiftet i 1981 og overtaget af Coop i 1987.

Coop 365discount styrkes

Coop tager nu den fulde konsekvens af de røde tal på bundlinjen i Fakta-regnskaberne og satser benhårdt på udrulningen af Coop 365discount-kæden.

Satsningen er i øjeblikket en investering for Coop, og Kræn Østergaard Nielsen forventer derfor ikke, at der er plus på bundlinjen lige foreløbig.

”Vi investerer hårdt i både pris, udvidelser og moderniseringer med ambitionen at fordoble vores discountomsætning på den længere bane, så vores hovedfokus er ikke på kortsigtet bundlinjeoptimering af Coop 365discount,” siger topchefen.

Coop har hver uge konverteret 10-13 Fakta-butikker til det nye discountkoncept, fortæller Thomas Nielsen, der hidtil har været kædedirektør for Fakta og Coop 365discount og fremadrettet udelukkende vil være det for sidstnævnte.

”Vi har investeret massivt i butiksledelsen af Coop 365discount med bonusordninger og kompetenceløft i form af efteruddannelse og værktøjer til drift og ledelse af butikkerne,” siger Thomas Nielsen.

Varesortimentet i discountbutikkerne er ifølge kædedirektøren vokset med omkring 700 varer, hvilket stiller krav til de nye butikkers størrelse. Det betyder, at enkelte Fakta-butikker vil lukke helt ned og ikke blive konverteret til en ny Coop 365discount-butik inden årsskiftet.

”Vi ønsker ikke at have butikker med over i Coop 365discount-formatet, som er for små, fordi vi har øget varesortimentet betragteligt, og det kræver noget plads,” siger Thomas Nielsen.

Nødvendige forandringer

De to store forandringer, som Coop nu præsenterer, er med Kræn Østergaard Nielsens ord nødvendige – ikke mindst i lyset af den situation, der præger dagligvaremarkedet netop nu. Topchefen fortæller, at Coop har haft planerne i skuffen i længere tid, men at krisen har fremskyndet processen.

”Vi har drøftet meget, om vi skulle gå i læ af krisen og så komme ud igen, når den er ovre, eller om vi skulle gå ud i stormen og bygge nogle vindmøller. Vi har helt klart besluttet det sidste,” siger han og fortsætter:

”Vi tror på, at en krise giver masser af bøvl, men den giver også masser af muligheder. Og vi vil komme stærkere ud af den her inflationskrise og energikrise, end vi kom ind i den.”

Vi tror på, at en krise giver masser af bøvl, men den giver også masser af muligheder. Og vi vil komme stærkere ud af den her inflationskrise og energikrise, end vi kom ind i den.

Kræn Østergaard Nielsen, adm. direktør i Coop

En forenklingsplan, som den Coop fremlægger i dag, medfører typisk også færre medarbejdere, og det er også den langsigtede ambition i dagligvarekoncernen.

”Vi er på en rejse, hvor vi dag for dag, uge for uge og år for år skal blive mere effektive. Det bliver ikke fra den ene dag til den anden, at vi pludselig skal være 20 pct. mere effektive, men det er et langt, sejt træk, og der er ingen tvivl om, at pilen på omkostningerne peger én vej – og det er nedad,” siger Kræn Østergaard Nielsen.

Ifølge koncerndirektør Allan Kristoffersen følger der ikke en fyringsrunde med dagens forenklingsplan.

”Vi bliver færre medarbejdere på sigt, men her og nu har vi ingen konkrete planer for, hvor store reduktionerne skal være på medarbejderstaben,” siger han.

Kræn Østergaard Nielsen understreger, at det er vilkår for både dagligvarebranchen og mange andre brancher, at virksomhederne hele tiden skal være mere effektive.

”Det er en del af gamet, og det er vi klar til med den her forenkling,” siger topchefen, som tilføjer, at ændringerne betyder, at Coop samlet vil investere ”et betydeligt trecifret millionbeløb i begge de fremtidige kæder.”

Tredje store forandring på to år

Dagens melding fra Coop er langt fra den eneste forandring, som Kræn Østergaard har præsenteret, siden han i 2020 satte sig i stolen som topchef.

Så sent som i juni i år gennemførte direktionen den seneste omlægning af koncernen, hvor der blev nedlagt 100 stillinger på hovedkontoret i Albertslund, og onlinedirektør Morten Viktor sagde farvel til Coop.

Det skete, efter Kræn Østergaard Nielsen i slutningen af 2020 – blot få måneder efter sin tiltræden som adm. direktør – gennemførte en gennemgribende rokade i den medlemsejede virksomhed, hvor der blandt andet blev afskediget 70 ledere på hovedkontoret, og 40 nye ansatte skulle arbejde længere ude i kæderne.

I det seneste regnskab kom Coop ud med en historisk høj omsætning på 46 mia. kr., mens indtjeningen faldt til et driftsresultat på 551 mio. kr. mod 899 mio. kr. i 2020. I år forventer koncernen forventet et betydeligt lavere driftsresultat på grund af investeringerne i blandt andet Coop 365discount samt de generelle udfordringer i dagligvarebranchen.

”Vi offentliggør regnskabet for 2022 i april næste år, men kan godt allerede nu sige, at efter rekorder i de sidste to regnskabsår bliver 2022 anderledes hårdt drevet af inflationskrisen, som har ramt danskerne og dansk dagligvarehandel. Energipriserne hopper op og ned med voldsom styrke, så det er svært at vurdere, hvordan året ender,” siger Kræn Østergaard Nielsen.

Coop har samlet omkring 1.000 butikker på landsplan og i omegnen af 50.000 ansatte.

Coop opnår historisk høj omsætning - men bundlinjen falder

Coops discountkæder giver røde tal på bundlinjen: ”Det var et skidt år for Fakta”

Mere fra FødevareWatch

Kædedirektør kan ikke afvise flere butikslukninger

Fire Daglibrugsen-butikker må dreje nøglen om som følge underskud. Det sidste dødsstød blev de stigende energiudgifter, og kædedirektør kan ikke afvise, at de med tiden også kan få konsekvenser for andre butikker.

EU-indgreb vil potentielt kun udløse få milliarder til energistøtte

Fredag har EU’s medlemslande blåstemplet at kunne sende beskatningen fra bæredygtig energi tilbage til bl.a. energipressede fødevarevirksomheder. Nye beregninger peger dog på, at potentialet er yderst begrænset. Denne form for ”symbolpolitik” noget af det allerværste, der kan ske for virksomhederne, advarer Dansk Erhverv.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier