FødevareWatch

Reglerne for prismarkedsføring skærpes

Dagligvarehandlen kan blandt andet se frem til skrappere regler for, hvornår noget må kaldes tilbud.

Foto: Miriam Dalsgaard/Rtizau Scanpix.

Til maj træder en række nye regler for tilbud i de danske dagligvarebutikker i kraft.

Dermed vil der fremover gælde andre regler for, hvornår man som dagligvarekæde må bruge sparebudskaber, og hvilke priser man skal sammenligne sig med, skriver Dansk Erhverv i en pressemeddelelse.

Størst af alle ændringerne er, at normalprisperioden for langt de fleste varer fra maj forkortes fra 42 til 30 dage, og at kortvarige kampagner vil afbryde normalprisperioden, skriver Dansk Erhverv.

I dag er reglerne skruet sammen således, at dagligvarebutikker sagtens kan køre en kortvarig kampagnepris, uden det får betydning for normalprisen, hvis altså kampagnen gælder samtlige produkter, dele af sortimentet eller bestemte kategorier, skriver Dagligvarehandlen.

Derudover vil kun varer med kortere holdbarhed - fisk, kød og mælk eksempelvis - have en referenceperiode på 14 dage. Det vil sige, at prisen på produkterne skal have ligget højere i mindst 14 dage, for at man kan kalde det et tilbud.

For andre varer vil perioden være længere.

Der vil også blive indført nye regler for salgsfremmende udtryk som eksempelvis "udsalgspris" eller "særtilbud":

"Det betyder, at du i forbindelse med den type udsagn også skal skilte med varens tidligere pris, og det skal være den laveste pris i de forudgående 30 dage," skriver Dansk Erhverv.

Ændringerne sker som følge af vedtagelsen af ny EU-lovgivning på området, og reglerne træder i kraft den 28. maj.

Sådan har nøgletallene udviklet sig i Nemlig.com

Coop investerer i år 200 millioner i ny discountkæde

Salget af dagligvarer på nettet falder 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier