FødevareWatch

Detailkæder vil gøre det nemmere at spise grønt

Ny kampagne fra Dansk Vegetarisk Forening skal sætte fokus på at synliggøre veganske muligheder i landets butikker samt på spisesteder og i kantiner.

Foto: Miriam Dalsgaard

I januar vil de danske forbrugere gennem en ny kampagne fra Dansk Vegetarisk forening få bedre vejledning til, hvordan man spiser mere grønt.

Det skriver Dansk Vegetarisk Forening i en pressemeddelelse.

Initiativet markedsføres under sloganet "Grøn Januar", der giver supermarkeder, spisesteder og kantiner mulighed for at skabe fokus på det veganske sortiment, samt indføre og afprøve nye grønne alternativer.

Det skal gøre det nemmere for forbrugerne at vælge det grønne måltid både inde- og uden for hjemmet, når der købes ind. Det sker bl.a. på baggrund af en undersøgelse fra foreningen, der viser, at 41 pct. af de adspurgte vegetarer, veganere eller fleksitarer ser detailkædernes udvalg som en stopklods i forhold til at vælge mere grønt mad.

En af kampagnens deltagende virksomheder er 7-Eleven.

"Vi har længe haft fokus på at udvide vores plantebaserede sortiment og lægger en stolthed i at have grønne varer på hylderne, der gør det nemt for vores kunder at leve en grønnere og mere bæredygtig livsstil. Derfor var det også oplagt for os at være en del af Grøn Januar, en unik mulighed for at støtte op om vores partner Dansk Vegetarisk Forening og gøre vores kunder opmærksomme på vores brede grønne sortiment," siger kædens kategorichef Per Dyhrehegn.

Også Lidl deltager i "Grøn Januar".

"Vi kommer i januar til at gøre endnu mere ud af at synliggøre og oplyse danskerne om vores store udbud af frisk frugt og grønt samt plantebaserede produkter, fx vores Vemondo-serie. Lidl har de seneste år investeret massivt i at få mere frisk frugt og grønt af høj kvalitet på hylderne, og det har danskerne taget godt imod. Derfor glæder vi os også til at være en del af Grøn Januar og sætte fokus på at spise grønnere og gøre det endnu lettere for vores kunder at tilvælge varer til et grønt måltid," siger Jens Stratmann, adm. direktør hos Lidl Danmark.

Coop vil udfordre klimatunge leverandører

Meny tager med ny strategi hul på tredje fase

Tidligere koncerndirektør i Coop får ny chefstilling 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier