FødevareWatch

Coop vil udfordre klimatunge leverandører

Som del af Coops klimastrategi skal der luges ud i de mest klimatunge fødevarer, og kunderne skal skubbes i en grønnere retning. Det vil få betydning for blikket på leverandørerne, siger nytiltrådt klimachef.

Foto: PR / Coop

Som del af Coops ambitioner om at nedbringe CO2-udledningen med 75 pct. i 2025 og i 2030 have en såkaldt klimapositiv drift, skal der i den kommende tid luges ud i nogle af de mange klimatunge produkter, der findes på hylderne.

Til Børsen siger Coop-klimachef Jonas Engberg, at leverandører af bl.a. oksekød, der vurderes til at stå for 11 pct. af klimabelastningen fra fødevarer, kan se frem til en ny fremtid hos detailkoncernen.

"Hvis man forestiller sig en leverandør, der baserer hele sin virksomhed på at levere oksekød til Coop, så vil man have en forretning, vi kommer til at udfordre," siger han til Børsen og fortsætter:

"Både ift. klimapåvirkningen fra produktionen – men vi kommer nok også til at opleve, at efterspørgslen bliver mindre fra vores side, fordi forbrugerne efterspørger mindre."

Carlsberg, Arla og Chr Hansen arbejder med det: Nu henter Coop også vigtigt klimastempel

Status: Coop har reduceret CO2-udledning med 32 procent siden 2018

Coop udpeger ny klimachef

Coop præsenterer klimaplan

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier