FødevareWatch

Digital kampplads: Coop skal kannibalisere på egne butikker

Hvis ambitionerne om at tredoble det digitale salg i ny Coop-strategi skal nås, bør detailkæmpen forstå at flytte sig i takt med forbrugerne og mobiludviklingen, siger digital rådgiver. Digital satsning vil koste i butikkerne.

Topchef Kræn Østergaard Nielsen og resten af Coop-koncernen har en målsætning om at tredoble omsætningen på nettet i de kommende fire år. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

I sidste uge lancerede detailkæmpen Coop hovedpunkterne i en ny strategi frem mod 2025. En tredobling af den digitale omsætning i Coop.dk Mad var blandt hovedbudskaberne, men spørgsmålet er hvem der kan vinde den digitale kamp.

For Coop kommer til at slås med både den nuværende dagligvaresektor og en række nye aktører som bl.a. Hungry, der senest har meldt sin ankomst med ambitioner om dagligvareleverancer.

Selv om Coop har været mange år på digitale platforme, er de ikke helt så brugervenlige som konkurrenterne. Det er ikke nødvendigvis de største og klogeste, der overlever i den digitale darwinisme.

Per Østergaard Jacobsen, direktør i konsulentvirksomheden Efficiens og ekstern lektor på Institut for Afsætningsøkonomi på CBS
Vinderne på den digitale kampplads bliver dem, der bedst forstår de hastige skift i forbrugeradfærden i disse år, og dem som tør at skubbe til deres egen forretningsmodel, lyder det fra Per Østergaard Jacobsen, direktør i konsulentvirksomheden Efficiens og ekstern lektor på Institut for Afsætningsøkonomi på CBS. 

"Selv om Coop har været mange år på digitale platforme, er de ikke helt så brugervenlige som konkurrenterne. Det er ikke nødvendigvis de største og klogeste, der overlever i den digitale darwinisme," siger Per Østergaard Jacobsen, der har fulgt detailsektoren indgående.

"Dem, der ikke forstår at være at på forbrugernes platforme, de taber."

Store satsninger

Coop har de seneste fem år investeret heftigt i digital udvikling og onlinehandel, der er fordelt på de tre forretningsområder; Coop.dk Mad, Coop.dk Shopping og Digitalt, som bl.a. tæller loyalitetsprogrammet Prime og appen Scan & Betal.

Coops onlinesalg voksede i først halvdel af 2021 med 70 pct. efter et 2020, hvor onlinesalget var fordoblet og udviklingen er fortsat, fortalte adm. direktør Kræn Østergaard Nielsen for nyligt.

"Vi har haft en forventning om, at når corona aftog, ville vi se en nedgang på onlinemarkedet, men tværtimod ser vi fortsat en meget stor tocifret vækst her efter sommerferien."

Coop-chefen: Vi går stærkere ud af coronakrisen, end vi gik ind 

Hvis du vil være alt for alle, bliver man nødt til at være anderledes, og så må du måske lukke 50 butikker.

Per Østergaard Jacobsen, direktør i konsulentvirksomheden Efficiens og ekstern lektor på Institut for Afsætningsøkonomi på CBS

Skal udfordre sig selv

De nuværende storaktører på det danske detailmarked kommer derfor også til at kigge deres forretningsmodel nøje efter. For summen på dagligvaremarkedet bliver ikke større af at gå digitalt - noget må skæres fra.

"Derfor handler det om, at hvis ikke du tør udfordre dig selv og kannibalisere på egne butikker, så kommer der andre og gør det," siger Per Østergaard Jacobsen.

"Og hvis du vil være alt for alle, bliver man nødt til at være anderledes, og så må du måske lukke 50 butikker."

Ifølge Per Østergaard Jacobsen skal man holde særdeles godt øje med mobiludviklingen for at spotte retningen hos fremtidens onlinekunder. Her viser specielt Kina en vej, hvor langt hovedparten af alle betalinger - og dermed handlen - sker via mobilen.

Han peger på ny international forskning på betalingsområdet, hvor de kinesiske forbrugere er længder foran resten af verden med mobilbetalinger via populære betalingstjenester som Alipay og WeChat Pay. Denne udvikling vil også ramme Danmark inden længe, forudser den digitale rådgiver.

"Mobilen bliver en fjernbetjening til dit liv, og det gør, at vi som forbrugere ændrer adfærd. Der er ingen tvivl om, at hvis du er stærk på mobil, vinder du de kommende år."

Fra analog til digital

Selv om der kan komme teknologiselskaber, rene onlinesupermarkeder eller leveringsaktører som Hungry, der forleden blev overtaget af tyske Delivery Hero, ind fra højre og tage bidder af markedet, spår han Coop gode chancer for at holde markedsandele.

"Coop er nok dem, der har flest data om deres kunder, men man evner ikke at bruge denne viden optimalt endnu. Lige så snart de får lukket op for det tankesæt – og kommer ud af den konservative tilgang, som hele dagligvarehandlen har, så står de stærkt," siger Per Østergaard Jacobsen

Palette af påvirkninger

Sammen med de digitale muligheder kommer der ifølge ham også en række andre faktorer, der vil flytte på forbrugerne de kommende år.

Både i forhold til hvad der lægges i indkøbskurven, hvor bæredygtigt man køber og hvor man handler, hvilket samlet set også skal tænkes ind hos dagligvareselskaberne, når de fremover skal gøre sig til overfor de digitale kunder.

"Ændret forbrugsadfærd kommer til at påvirke detailmarkedet de kommende år med digitalisering, men også emner som madspild, mindre kød og mere convenience. Forretningsmodellen bliver udfordret og dagligvarehandlen skal tænke i løsninger og ikke produkter," siger Per Østergaard Jacobsen.

Coops onlinesalg buldrer derudaf med stor tocifret vækst

Coop overtager presset onlineaktør

Hastighed og lokale produkter skal give Gorillas succes på det danske marked 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier