FødevareWatch

Netto er tæt på at miste førsteplads på discountmarkedet

Norske Rema 1000 er nu næsten lige så store som Netto på det danske discountmarked, viser ny undersøgelse. Men den største højdespringer i 2020 var en tysk udfordrer.

Rema 1000 har haft stor fremgang i 2020. | Foto: Christian Lykking/JPA

Til trods for at Netto fortsat er den største discountkæde i Danmark målt på omsætning, har Rema 1000 inden for det seneste år sat en stor spurt ind for at indhente Salling Group-forretningen.

Det skriver mediet Dagligvarehandlen på baggrund af beregninger lavet af konsulent- og analysevirksomheden Retail Institute Scandinavia.

Beregningerne viser, at Rema 1000 har indhentet næsten 1 mia. kr. på omsætningen i forhold til konkurrenten i 2020. Mens Netto havde en vækst på 6 pct. og en omsætning på 23,6 mia. kr., havde Rema 1000 en vækst på 11,5 pct. og en omsætning 23,4 mia. kr.

Netto er fortsat markedsleder og sidder ifølge Retail Institute Scandinavia på 35 pct. af det danske discountmarked. Men Rema 1000's markedsandel er kommet over de 34 pct. Af alle er det dog den tyske kæde Lidl, der voksede mest i 2020. Med en vækst på 13 pct., sidder Lidl på godt 8 pct. af discountmarkedet.

Coop og Salling ruster sig til digital dyst med nye, hurtige spillere 

Rema-chef Henrik Burkal efter vækstår: Vi går frem på en trist baggrund 

Mere fra FødevareWatch

Idealisten Merete Holsts vej til madtoppen

Merete Holst er kendt for at bygge Meyers Kantiner op og er en kvinde med stærke holdninger. Hun er træt af kapitalfonde i danske restauranter og kunne aldrig drømme om selv at sælge ud.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier