FødevareWatch

Detailsalgstal viser solid omsætning hos butikker

Det generelle detailsalg stiger, mens omsætningen i dagligvarebutikker nu er stagneret

Foto: Laura Bisgaard Krogh/Ritzau Scanpix

Detailsalget stiger med 0,9 pct. i maj i forhold til måneden før, hvilket er et væsentligt højere niveau, end før coronapandemien kom til landet.

Det vurderer Louise Aggerholm Hansen, der er chefanalytiker og privatøkonom hos Danske Bank.

Stigningen i maj kommer efter et fald på 6,5 pct. i april. Maj var den første hele måned, hvor de store butikker kunne slå dørene op, og det har givet pote for forretningerne.

"Der er ingen tvivl om, at dagens tal bekræfter, at butikkerne har oplevet solid omsætning efter der igen er åbnet op," siger Louise Aggerholm Hansen i en skriftlig kommentar.

Mulighederne for at komme mere ud i samfundet, har også givet danskerne lyst til at erhverve sig noget nyt at have på. Det betyder, at især tøjsalget har klaret sig godt, med en fremgang på 11,5 pct.

"Vi skal helt tilbage til 2016, før der senest blev solgt så meget tøj herhjemme. Det vidner blandt andet om, at der nu er åbnet op for social aktivitet også, der ofte er en afgørende drivkraft bag, at folk køber nyt," vurderer chefanalytikeren.

Modsat tøjforretningerne så har dagligvarebutikkernes salg normaliseret sig.

Ifølge Louise Aggerholm Hansen er der flere faktorer, der gør, at detailsalget er steget.

"Generelt ligger detailsalget meget højt, og får også et løft fra udbetalingen af feriepengene og det opsparede forbrugsbehov, som mange danskere har efter mere end et år med nedlukning," vurderer chefanalytikeren og fortsætter:

"Vi forventer gradvist at se en normalisering fremadrettet, i takt med at danskerne begynder at bruge penge på services, som at gå på restauranter, tage i biografen eller på sigt at rejse på ferie i udlandet."

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier