FødevareWatch

Europæisk detailgigant ser onlinesalget banke i vejret

Medvinden under corona forstætter med at præge de meget store tal, som detailkoncernen Ahold Delhaize kvartalsvist lægger frem til skue. I årets første tre måneder voksede det salget med 18,1pct. i den europæiske del, hvis man sætter tallene op mod 2019-resultater.

Foto: Eva Plevier/Reuters/Ritzau Scanpix

Belgisk-hollandske Ahold Delhaize, der i de senere år er blevet mere orienteret mod sine aktiviteter i USA, nyder fortsat godt af, at forbrugere ikke har haft den samme adgang til cafeer og restauranter som normalt.

I det netop offentliggjorte regnskab for første kvartal fremgår det, at salget i Europa overfor 2019-niveauet før corona med 18,1 pct. i forhold til første kvartal i 2019. I USA var væksten på 15,5 pct. Sidste år præsenterede koncernen i første kvartal en vækst på helholdsvis 13,5 pct. og 13,9 pct. i USA og Europa.

I 2021-kvartalet udgjorde salget samlet 18,3 mia. euro, eller hvad der svarer til ???

"Vi er tilfredse med den underliggende Q1-udvikling i både USA og Europa [...] Vores mærker var godt positioneret til at tilfredsstille kundernes skiftende behov og præferencer, hvor vi så mange tendenser accelererede under covid-19 har vores brands udviklet sig hurtigere og tilpasset sig," udtaler topchef Frans Muller.

Detailkæmpe køber amerikansk onlinebutik

Onlinesalget har i de seneste år været den helt store historie i detailkoncernen, der traditionelt har været bundet til sine store varehus- og tankstationskoncepter. I første kvartal voksede onlinesalget til det dobbelt i forhold året før, og udgjorde lige knap 2 mia. euro eller 14,8 mia. kr.

USA udgør i dag over halvdelen af omsætningen med 1700 butikker i kæder som Food Lion, Giant, Hannaford og Stop & Shop, og det er i høj grad i USA, at der satses på øget onlinehandel i Ahold-koncernen.

Europæisk detailkæmpe satser på mere amerikansk vækst

Hollandsk-belgisk detailgigant rundede 555 millarder i 2020

Årets jobskifter i fødevarebranchen

Mere fra FødevareWatch

Isproducenterne melder klar til at kæmpe om sommermarkedet

De danske isproducenter forventer, at de får en af de bedste sæsoner nogensinde, og alle har de en formel for, hvordan de skal vinde danskernes gunst. Der er dog ikke én formel, der er ens, men der er utallige nye produkter og tiltag på vej.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier