Ny direktør i Lidl Danmark

1. juni overtager Jens Stratmann rollen som chef for Lidl Danmark efter Dirk Fust, der er blevet forfremmet i den tyske detailkoncern og i fremtiden skal have en ledende stilling for Lidl i USA.
Det fremgår af en pressemeddelelse.
38-årige Jens Stratmann kommer senest fra en stilling som salgsdirektør i Sydtyskland med ansvar for ca. 1400 butikker og 34.000 medarbejdere. Han har været i Lidl siden 2004, oplyser Lidl.

Om valget af tyske Jens Stratmann siger afgående direktør Dirk Fust:
"Jens Stratmann er den helt rigtige til at stå i spidsen for Lidl Danmark. Med sin store erfaring indenfor salg og ledelse på vores største marked, det europæiske, er Lidl og vores 3300 danske medarbejdere i rigtig gode hænder."
Fra dansk til amerikansk ekspansion
Dirk Fust har de seneste fem år stået i spidsen for Lidl Danmark, og har i den seneste tid ledt en større modernisering af kædens danske 133 butikker.
Han skal i fremtiden have det, der kaldes "en ledende rolle" i den omfattende ekspansion, som kæden står overfor på det amerikanske marked, hvor Lidl alene i år regner med at åbne 50 nye butikker i USA. Det fremgår ikke, hvad hans nye titel nøjagtigt er.

"Jeg er utroligt stolt af den udvikling, medarbejderne i Lidl Danmark har skabt de seneste år. De sidste fem år har været en absolut fornøjelse, og jeg kommer til tage en masse gode minder og erfaringer med til USA," siger Dirk Fust.
Lidl debuterede på det amerikanske marked i 2017, og sidste forår åbnede butik nummer 100. På nuværende tidspunkt er der omkring 130 Lidl-butikker på kontinentet.
Største satsning på dansk jord
Tilbage i december forklarede Lidl Danmarks salgsdirektør, Anders Frydendahl, at den danske ekspansion og modernisering var del af en historisk stor satsning på det danske marked.
"Det er den største investering i vores butikker, vi har lavet i Lidl Danmark, siden vi kom hertil i 2005, og det kommer til at præge kæden det næste halvandet års tid," sagde han.
Alene i 2021 er Lidl klar til at bruge 1 mia. kr. på offensiven, der foruden renoveringer af eksisterende butikker også indebærer opførelsen af det nye hovedkontor i Aarhus, som man tager i brug i 2023.
Derudover har man med i investeringspuljen også medtaget noget fra den 1 mia. kr. store pulje, der blev skudt ind i 2019, oplyste salgsdirektøren. Til forskel fra tidligere er der i det nye koncept flere varer og mere frugt og grønt.
"Frugt og grønt bliver trukket frem, så det bliver det første indtryk af butikken. Det bliver efterfulgt af kød kombineret med convenience og suppleret med bake-off. Vores fremtidige forretning skal virke friskere og lysere og tiltrække kunderne med et mere skandinavisk look," siger Anders Frydendahl.
Inden for de næste seks-syv år vil kæden åbne butik nummer 200, og de butikker, der åbner over de næste år, vil også være indrettet efter det nye koncept.