FødevareWatch

Netto tester klimamærkning i to butikker

I en pilottest i udvalgte butikker, hvor skiltning og mærkning af produkterne skal guide kunderne til de mindre klimabelastende alternativer, vil Salling-kæden teste brugen af klimamærkning.

Foto: René Schütze/Ritzau Scanpix

Med det, der betegnes som landets første klimamærkning, vil Netto-kæden forsøge at hjælpe kunder med at træffe klimavenlige valg, når de står foran køledisken eller kolonial-hylden.

Det fremgår af en pressemeddelelse, at klimamærkningen introduceres i en pilottest for at hjælpe de mange danskere, som gerne vil spise mindre kød og mere grønt og klimavenligt, men som ikke kan gennemskue, hvad man skal købe.

Den nye klimaindsats, der torsdag lanceres i en butik på Amager, betyder, at kunderne i butikken bliver præsenteret for nye skilte og mærker ved hylderne. Som kunde kan man se, hvilke varer der har et lavt klimaftryk på tværs af alle varer i butikken, og hvilke der har et lavt klimaaftryk inden for den enkelte vares kategori. Samtidig bliver man bl.a. oplyst om, hvordan enkelte varetypers klimaaftryk er inden for frugt og grønt samt kød, fisk og fjerkræ, hedder det i meddelelsen.

"Vi har forsøgt at lave en klimamærkning, der er enkel at navigere efter. Og som alle, der vil handle mere klimavenligt og mindre klimabelastende, kan benytte. Der er ingen tvivl om, at det er komplekst, og det har desværre nok stået i vejen for de gode intentioner hos mange. Men netop derfor er det vigtigt, at vi kommer i gang og lancerer en klimamærkning, der gør, at man kan træffe kvalificerede og bevidste valg," siger Michael Løve, adm. direktør for Netto.

To butikker i test

Klimamærkningen tager afsæt i Den store klimadatabase, som den grønne tænketank Concito tidligere har udarbejdet. Her er klimaaftrykket fra 500 fødevarer kortlagt, så de kan sammenlignes på tværs af kategorier.

Fra start vil klimamærkning ske som en pilottest i to butikker i henholdsvis København og Horsens. Over de kommende måneder vil erfaringer, tilbagemeldinger fra kunder og de egentlige indkøbsmønstre blive analyseret for at se, om klimamærkningen rent faktisk bidrager til flere klimavenlige indkøb.

"I Netto håber vi på, at vi meget snart kan samles om en fælles, national klimamærkning på tværs af hele dagligvarehandlen. For vi tror, at det kan gøre en forskel. Men den findes ikke endnu, og derfor har vi valgt at lave et bud på en klimamærkning, hvor vi får nogle erfaringer og skubber til udviklingen. Den løber i en begrænset periode, hvorefter vi vil se, hvordan kunderne tager imod ordningen, og vi vil dele alle erfaringer, vi gør os, så vi kan tage de næste, fælles skridt," siger Michael Løve.

Brugskæderne har ny strategi i støbeskeen

Netto-chef efter polsk godkendelse: "Vi kan nu begynde det planlagte arbejde"

Discountkæderne taber terræn i nedlukningen, mens supermarkeder vinder

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier