FødevareWatch

HK: Butiksansatte skal lære at takle corona-konflikter

Ifølge fagforeningen HK er der sket en stigning i antallet af folk, som ikke overholder retningslinjerne.

Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Det er ikke alle, der har lige let ved at holde afstand og bære mundbind, når de er ude at handle.

Men det kan være svært for frontpersonalet i butiksgangene at håndtere situationen, når de møder den utryghedskabende adfærd.

Derfor vil fagforeningen HK Handel nu klæde de ansatte bedre på til at takle situationen, så det ikke ender i en konflikt med kunden. Det skriver de mandag i en pressemeddelelse.

HK Handel repræsenterer ansatte, der arbejder i butikker, på lager og kontor.

Folk er blevet dårligere til at overholde restriktionerne, når de er ude at handle, oplever fagforeningen.

I samarbejde med Dansk Erhverv lavet HK Handel lavet tre animerede kampagnevideoer, som skal minde de ansatte om, hvordan de bedst husker kunderne på retningslinjerne.

Selv om de ansatte opfordres til at hjælpe kunderne med at bruge håndsprit, fastslår HK Handel, at butiksansatte ikke skal agere coronapoliti, skriver HK i pressemeddelelsen.

Hvis kunderne helt nægter at følge retningslinjerne, skal butikslederen involveres. Hvis det ikke hjælper, og kunden nægter at forlade butikken, kan personalet i sidste ende tilkalde politiet.

HK Handel: Gør detailanbefalinger til regler 3F åbner for genforhandling med Jensens Bøfhus Høje smittetal sætter konflikt på Grønttorvet på pause 

Mere fra FødevareWatch

Frasalg redder Frellsens bundlinje i hårdt coronaår

Et år med lukkede butikker og manglende kaffesalg til de danske kontorer trækker streger i Frellsens regnskab. Det blev samtidig året, hvor to familiemedlemmer trådte ud af ejerkredsen, og der er dermed sat punktum for et generationsskifte.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier