FødevareWatch

Norske politikere klar til at bremse kædernes egne mærker

Kædernes har med sine private label-brands for stor magt over hele værdikæden fra produktion til salg. Det mener i hvert fald en enig komite i det norske storting, som har afgivet sin indstilling til, hvordan dagligvaremarkedet i fremtiden bør ændres.

Foto: Søren Bidstrup / Ritzau Scanpix

De store norske dagligvarekoncerner har for meget magt, og det går udover leverandører, priser, innovation og forbrugere, mener en enig erhvervskomite i det norske storting. Komiteen afleverede torsdag sin indstilling omkring dagligvarehandlen i Norge.

Ifølge Dagens Næringsliv har konkurrencetilsynet fået besked om at være særligt opmærksomme på det, der kaldes vertikal integration, at kæderne har kontrol med alle led fra produktion til private-labelvaren står på hylden.

"[Kædernes] egne mærkevarer må ikke få så dominerende en position, at de presser andre aktører og hindrer innovation," hedder det i indstillingen fra komiteen, der ledes af Geir Pollestad fra Senterpartiet.

Som følge af indstillingen kan Norgesgruppen, Rema og Coop se ind i en norsk fremtid, hvor det bliver sværre at have egne varemærker på hylderne.

Mere fra FødevareWatch

Tidligere Meyers-folk klar med ny frokostsatsning

Efter ti år stoppede Carl Johan Paulsen sidste år som chef for Meyers Køkken. Nu vil han og en tidligere kollega ind på det københavnske frokostmarked med ambitiøst afsæt og en plan for de kommende tre år.

Hancock-bryggeriet klarer sig på lokal opbakning

Mindre grænsehandel har hjulpet på omsætningen i Skive-bryggeriets seneste regnskab, der er presset af det manglende salg af fadøl til restaurationer og fester. Smalhals på omkostningsfronten har sikret overskud.

Nordjysk fiskeeksportør fanget i brexit-regler

Frederikshavn-selskabet Chrisfish har fået svært ved at eksportere skaldyr til Storbritannien. Højere toldmur og forsinkelse ved grænsen skaber frustrationer og vil ramme eksporten hårdt.

Parter skyder med skarpt i mejeriopgør: Hvad er mælk?

Plantedrik eller komælk. Tonen skærpes fra mejerisektoren og modstanderne hos plantedrikproducenter som Naturli Foods i forbindelse med EU-forslag, der skal præcisere mejeribetegnelsen. Mejeriforeningen kalder modstanden "hysterisk".

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier