FødevareWatch

Coop-formand vil vinde tabt marked tilbage

Beslutningen om at give Coop-kæderne mere decentralt ansvar skal på den ene side reducere koncernens omkostninger mest muligt, men også sørge for at vinde tabte markedsandele tilbage.

Foto: Stine Bidstrup/ERH

Detailsalget har buldret under corona, men i Coop, hvor man i de senere år har luget urentable butikker bort, har man set en lidt for stor del af salget gå til konkurrenterne i Salling Group, Dagrofa, Rema 1000, Lidl og Aldi.

Det skal en trimmet hovedorganisation og den nye ledelse under topchef Kræn Østergaard Nielsen, lave om på, siger bestyrelsesformand Lasse Bolander i et nytårsinterview med Butikslederen.

"Vores markedsandele er sivet de senere år. Det er ikke så underligt, fordi vi bevidst har lukket butikker. Men vi må bare konstatere, at vi har mistet mere end butikslukningerne kan forklare, og det skal vi have ændret," siger Lasse Bolander.

Som del af arbejdet i det kommende år fremhæver formanden ligeledes udarbejdelsen af en ejerstrategi, der skal fungere som overligger til arbejdet i Coop Danmark, Coop Amba og Coop Invest.

Danskere køber gerne lokale fødevarer i krisen Fakta-chef: Flere Coop 365-butikker er på vej Coop-topchef vil fordoble discountomsætningen 

Mere fra FødevareWatch

Yderligere et familiemedlem trækkes ind i kvotesag

Familietrådene i den verserende kvotesag griber om sig onsdag, hvor det står klart, at ikke kun Henning Kjeldsens hustru har været involveret i sagen. Også et familiemedlem, som er afgået ved døden, har ifølge anklagemyndigheden været med til at omgå kvotereglerne, som giver svindelspørgsmålet nye tidsperspektiver.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier