FødevareWatch

Amerikanske detailkæmper forbereder sig på anderledes højtidssæson

De store aktører indefor den amerikanske detailsektor forbereder sig på et helt andet handelsmønster blandt forbrugerne i kølvandet på coronaviruspandemien.

Forbrugerne vil i højere grad købe over internettet, og måske vil de være mere forsigtige og tilbageholdende med at rutte med pengene. Foto: Brendan Mcdermid/Reuters/Ritzau Scanpix

Coronapandemien har allerede betydet store omvæltninger og udfordringer for detailsektoren i USA. Om ikke så længe starter sektorens højsæson med højtider og helligdage, og de store aktører forbereder sig på et helt andet handelsmønster blandt forbrugerne.

De helt store shoppingdage vil ganske givet blive meget anderledes. Eksempelvis Black Friday, normalt årets største omsætningsdag i USA, hvor de amerikanske forbrugere i hundredtusindvis står i kø efter slagtilbud, eller op til og efter jul, når der skal købes og byttes gaver for milliarder af dollar.

Med coronapandemien ventes det dog, at forbrugerne i højere grad vil købe over internettet, og måske vil de være mere forsigtige og tilbageholdende med at rutte med pengene, især i lyset af den høje arbejdsløshed, som virusudbruddet har skabt.

Derfor har store navne som Target, Best Buy og varehuskæden Kohl's allerede nu besluttet sig for at fremrykke vintersæsonens tilbud til oktober, og de har ligesom Walmart annonceret lukning af forretningerne til Thanksgiving, mens de vil springe køtilbuddene over på Black Friday, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Topchef i Kohl's, Michelle Glass, har kaldt det for en "højsæson som ingen anden", og hun venter, at forbrugerne vil foretrække at shoppe til hjemmets rammer, herunder med fokus på komfort, legetøj og husholdningen. Det er varekategorier, som allerede har klaret sig godt under nedlukningerne.

Hos Target forbereder administrerende direktør Brian Cornell sig også på en "meget anderledes" højsæson, og lavpriskæden satser i højere grad på levering samme dag, hvorfor Target vil tilføje tusindvis af forskellige varer til den mulighed.

En unavngiven større aktør oplyser imidlertid til Reuters, at den venter et fald i salget i feriesæsonen på 30 pct.

"Det vil blive interessant at se, om butikkerne har Black Friday-udsalg, eller om de overhovedet er åbne på Black Friday," siger Randy Hare, porteføljeforvalter hos Huntington Private Bank, til Reuters.

Konsulentfirmaet Emarketer regner med, at e-handelen i 2020 vil vokse til en andel på rekordhøje 15 pct. af det amerikanske detailslag, og mens detailkoncernerne kæmper for at holde omkostningerne nede, så hjælper fragtkæmperne som UPS, Fedex og USPS ikke til, for de har benyttet lejligheden til at varsle hidtil usete tillæg for højsæsonen.

"Vi ved, at onlinehandelen stiger i feriesæsonen, og systemet er allerede presset i forhold til efterspørgslen. Hvis man så har en situation, hvor man tilføjer yderligere 10 eller 20 pct. til det, hvilket er meget realistisk, så skaber det reelle udfordringer," vurderer Mark Mathews, researchdirektør hos National Retail Foundation (NRF).

Et eksempel på den øgede shopping på nettet er tallene fra UPS, som i andet kvartal oplevede en volumen på 92 pct. af julekvartalet.

Flere af de store detailaktører har - trods de øgede fragtpriser - også allerede nu indgået aftaler, som skal sikre dem tilstrækkelig med kapacitet, så online-efterspørgslen kan blive tilfredsstillet med hurtig udbringning.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier