FødevareWatch

Koncernchef udpeger nøglen til Rema 1000-succes

Rema 1000-topchef Henrik Burkal forsøger at skabe lønsomhed for Rema 1000-købmænd ved at placere kæden i "en blå vandpyt".

Henrik Burkal står i spidsen for Rema 1000, der er en af de discountkæder, som åbner flest nye butikker. Foto: Brian Karmark / Ritzau Scanpix

Der er kamp om kunderne på det tætpakkede danske detailmarked, og lærebøger foreskriver, at de forretningsdrivende enten skal satse på stordriftsfordele eller på at være unik for at være konkurrencedygtig.

Hos Rema 1000 forsøger man at skabe lønsomhed ved at lægge sig lige mellem de to ud fra devisen "discount med holdning", skriver Børsen, der har talt med koncernchef Henrik Burkal i avisens podcast Topchefernes Strategi.

Henrik Burkal bruger internt udtrykket "en blå vandpyt" i modsætning til det klassiske "et rødt ocean" om den strategiske placering, hvor koncernchefen vil have butikkerne. Overordnet går strategien på, at kæden forsøger at holde priserne nede og differentiere sig fra Netto, Fakta, Aldi og Lidl på andet end pris.

Rema 1000-topchefen fortæller videre, at købmændene i discountkæden ikke bruger tilbud, hvor kunden fristes til at købe flere varer, end vedkomne kan nå at spise. Til gengæld holder kæden fast i at nå en stor volumen for at holde omkostningerne nede, skriver Børsen.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier