FødevareWatch

Britisk supermarkedgigant overvejer asiatisk frasalg

Tesco, den store britiske detailkoncern, har tanker om at frasælge visse aktiviteter i Asien for at fokusere på Europa.

Foto: PHIL NOBLE / REUTERS / Ritzau Scanpix

Den britiske supermarkedskæde Tesco overvejer at sælge sine aktiviteter i Thailand og Malaysia fra som led i en strategi om at fokusere mere på sine kernemarkeder i Europa.

Det skriver Bloomberg News på baggrund af en meddelelse fra Tesco søndag.

"Evalueringen af vores strategiske muligheder er på et tidligt stadie. Ingen beslutninger omkring fremtiden for Tesco Thailand eller Malaysia er blevet taget," skriver Tesco.

Nyhedsbureauet Dow Jones har tidligere skrevet, at aktiverne i Thailand og Malaysia er vurderet til op til 9 mia. dollar eller 60,6 mia. kroner.

Mens de asiatiske markeder er nogle af de hurtigst voksende for Tesco, vil et salg kunne give penge til Tescos trængte forretning i Storbritannien. På hjemmemarkedet har Tesco arbejdet med en transformation, der skal øge rentabiliteten.

Ifølge Bloomberg har Tesco 1967 butikker i Thailand, hvor selskabet er førende på helt store supermarkeder. I Malaysia har Tesco 74 butikker.

Tesco omsatte for 2,6 mia. pund i Asien i de første seks måneder af selskabets finansår for 2020. Værdien af forretningen er dog øget betydeligt af, at den også består af en læng række ejendomme.

Tesco lukkede fredag i 2,32 pund per aktie, en stigning på 2,3 pct.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier