FødevareWatch

Britiske detailkæmper taber fortsat til tyske discountkæder

Med Morrissons-kæden som nederste prygelknabe har de fire største supermarkedskæder i Storbritannien i det seneste kvartal tabt markedsandele til Lidl og Aldi.

Foto: Tolga Akmen/AFP / Ritzau Scanpix

Der er ikke meget, som tyder på at de ellers så trofaste britiske dagligvarekunder kommer tilbage til de hæderkronede supermarkedskæder, som i de seneste år har set kundegrundlaget sive i retning af de stadig flere discountbutikker i landet.

Ifølge Reuters har Lidl i det seneste kvartal oplevet en fremgang i salget på 8,8 pct., mens de tyske kolleger i Aldi har noteret sig en fremgang på 6,7 pct. i en opgørelse fra analysehuset Kantar.

Modsat har kæden Morrissons i de tre seneste måneder set salget falde med 1,7 pct., mens kæmpen Tesco er gået tilbage med 0,6 pct. Sainsburys har oplevet et fald på 0,2 pct., mens Asda-kæden, som er den fjerde aktør i toppen, har oplevet en tilbagegang på 1,2 pct.

Aldi og Lidl har i den seneste opgørelse en samlet markedsandel af det britiske dagligvaremarked på 13,9 pct.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier