FødevareWatch

Dansk dagligvarehandels onlinegennembrud står for døren

Den samlede danske omsætning på nettet hentede 71,2 mia. kr. i de første seks måneder af 2019. Gennembruddet for dagligvarehandlen nærmer sig dog for alvor, vurderer FDIH-direktør.

Nemlig.com er den netbutik, som relativt flest forbrugere vil anbefale til andre, ifølge Foreningen for Dansk Internethandels nye e-handelsanalyse for første halvår af 2019 Foto: Carsten Bundgaard/ERH/Ritzau Scanpix

I Danmark ligger der stort set et supermarked på hvert andet gadehjørne, og det får gennembruddet for indkøb af dagligvarer på nettet til at halte efter kategorier som telefoni og transport.

I dag fylder digitale indkøb af dagligvarer blot 4 pct. af den samlede danske omsætning på nettet, som udgjorde 71,2 mia. kr. i de første seks måneder af 2019. Det oplyser Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) i en pressemeddelelse.

"Danmark er et af de lande med flest supermarkeder pr. indbygger, så det digitale gennembrud har haft vanskelige kår," lyder det fra Niels Ralund i meddelelsen.

Det til trods skulle det danske gennembrud være på trapperne.

"De seneste år har vi dog set, at de store dagligvarekæder i stigende grad satser på nettet og lancerer smarte digitale løsninger. Det gør de selvfølgelig, fordi de kan se, at kunderne efterspørger det," siger direktøren.

Niels Ralund peger bl.a. på, at dagligvarebutikkerne klart får de bedste anbefalinger i foreningens dugfriske e-handelsanalyse.

"Jeg tror, at vi i løbet af et par år vil komme op på niveau med England, hvor ca. 7 pct. af dagligvaresalget er digitalt, og det vil altså betyde en hel del for den samlede omsætning på nettet," vurderer direktøren.

Ny rapport: Danskerne dropper abonnement på dagligvarer

Snart træder krav om ekstra sikkerhed ved nethandel i kraft

Hver tredje netbutik oplever tocifret vækst

Onlinehandel med dagligvarer steg med 850 millioner i 2018

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier