FødevareWatch

Kapitalfond køber majoriteten i svensk detailkæde

Den svenske øko-detailkæde Paradiset, der tidligere har luftet tanker om en dansk entre, har fået ny majoritetsejer i form af en svensk kapitalfond.

I Danmark ejer Midsona Urtekram, der i tråd med den nye strategi for Paradiset leverer en lang række dagligvarer, som rækker ud over fødevarekategorien.

Den Stockholm-baserede kapitalfond Blue, der, ligesom den hollandske kapitalfond Triodos Organic Growth Fund, har fokus på grønne og bæredygtige investeringer, har opkøbt majoriteten af aktierne i detailvirksomheden Paradiset, der udover fysiske butikker også består af en onlinedel.

Det oplyste Blue i en pressemeddelte udsendt onsdag.

Sammen med Paradiset-grundlæggeren Johannes Cullberg vil de nye majoritetsejere rulle et stort strategiskifte ind i den økologiske virksomhed, der i fremtiden skal drejes mere i retning af også at være en sundhedsorienteret fødevarebutik. Første skridt i den retning blev taget allerede i sidste uge, da man annoncerede et nyt partnerskab med Urtekram-ejerne i Midsona.

De to virksomheder er gået sammen om at producere en linje produkter, der skal markedsføres som "Everyday by Paradiset", og produkterne kommer til salg i hele Norden.

"Vi ser partnerskabet mellem Paradiset og Midsona som det første skridt i forsøget på at skabe et knudepunkt for mad og sundhed, der starter i Norden og derefter vokser globalt," udtaler Anders Jacobson, der er grundlægger og direktør i Blue.

Paradiset, der startede i Stockholm i 2015, og som i dag består af fem butikker, fremlagde tilbage i 2017 planer om snart at komme til Danmark.

"Planen er at komme til København inden for to år," sagde Johannes Cullberg til Dansk Handelsblad i 2017. Endnu er der ikke åbnet danske udgaver af den svenske, økologiske kæde.

Den hollandske kapitalfond Triodos Organic Growth Fund ejer i Danmark en del af Ørbæk Bryggeri og måltidskasseselskabet Aarstiderne, som man har været med ombord hos i snart mange år.

Svensk øko-kæde snart klar til dansk indtog

Coop åbner Skandinaviens største økobutik - i Sverige

Mere fra FødevareWatch

Barkoncern: Branchen er økonomisk underdrejet

I Rekom har man ovenpå onsdagens pressemøde og dertilhørende restriktioner svært ved at forstå, hvorfor det netop er nattelivsbranchen, der skal holde igen. "Det er ikke vores målgruppe - de 18 til 40 årige, der ligger højest i statistikkerne over smittede," siger koncernens politiske direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier