FødevareWatch

Nemlig.com investerer massivt i væksten: "Konkurrenterne skal tage sig sammen"

Danmarks største onlinesupermarked taber millioner, mens man investerer enorme summer i at sikre den fremtidige vækst, så man står bedre rustet i en fremtidig kamp mod danske detailkoncerner og udenlandske kæmper.

Stefan Plenge, adm. direktør for Nemlig.com, har en klar plan om at prioritere vækst over profit på den korte bane. | Foto: PR

Nemlig.com accepterer at køre med markante millionunderskud i disse år, mens man investerer massivt i at udbygge sin førende position på det danske marked for onlinesalg af dagligvarer.

Og adm. direktør Stefan Plenge forventer at få succes med det foretagende, selvom både danske detailkæmper og udenlandske giganter som Amazon står på spring til at rykke ind på selskabets enemærker.

"Der bliver solgt dagligvarer for 110 mia. kr. om året, og onlinehandlen med dagligvarer, måltidskasser med mere omsætter stadig kun for omkring fire mia. kr. om året, så der er rigtig meget at komme efter, og hvis vi en dag ikke længere er markedsleder, så tror jeg alligevel, at vi bliver meget større, end vi er i dag. Dog bliver det ikke med min gode vilje at afgive positionen som markedsleder, så konkurrenterne skal tage sig sammen," siger adm. direktør Stefan Plenge til Berlingske Business.

Siden han startede Nemlig.com i 2010, har Danmarks største onlinesupermarked fået markant vind i sejlene rent salgsmæssigt. I det seneste regnskabsår løftede man omsætningen med en fjerdedel til 1,4 mia. kr., og den ufaglærte direktør er nu ansvarlig for en arbejdsstyrke på 850 medarbejdere.

Men kigger man på indtjeningen står det knap så godt til. I det seneste regnskabsår tabte man godt 58 mio. kr. og sammenlagt har man tabt 300 mio. kr. over de seneste fem år.

Det bekymrer dog ikke Stefan Plenge, som sammen med storaktionæren og Bestseller-rigmanden Anders Holch-Povlsen har lagt en klar strategi om at investere i den fremtidige vækst på bekostningen af indtjeningen, så man netop kan nå den kritiske masse, som skal sikre Nemlig.com i kampen mod større rivaler.

"Vores strategi handler om, at så længe det giver mening, er vi villige til at investere. På et eller andet tidspunkt når vi selvfølgelig en størrelse, hvor vi er i stand til at investere og samtidig være profitable. Men på den korte bane er det vigtigst for os at investere i forretningen." sagde topchefen til FødevareWatch i slutningen af november om den fireårige strategi, som løber frem til og med 2021.

Nemlig-chef: Jeg kan ikke svare på, hvornår forretningen giver overskud 

Vækststrategi sender Nemlig.com ud i nyt markant underskud 

Nemlig kaster sig over måltidskasserne 

Nemlig.com: 10.000 på venteliste til ny måltidsløsning 

Nemlig.com vokser med 25 pct 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier