FødevareWatch

Salling Group har brug for mange flere produkter med fokus på dyrevelfærd

Detailkoncernen Salling Group er halvvejs mod målet om at omsætte for 500 mio. kr. mere årligt inden for produkter med høj dyrevelfærd, men skal koncernen helt i mål, kræver det handling fra leverandørerne, siger indkøbsdirektør.

Foto: Dansk Supermarked/PR

I juni 2016 satte Salling Group et officielt mål om at løfte det årlige salg med 500 mio. kr. inden for produkter med højeste dyrevelfærd i 2020.

To år inde i processen er detailkoncernen næsten halvvejs mod målet, hvilket glæder koncernens indkøbsdirektør Jeppe Dahl Jeppesen. Der skal dog ske noget i leverandørleddet, hvis det skal lykkes at komme helt i mål inden 2020.

"Vi er godt og vel halvvejs nu, hvilket vi er rigtig glade for. Men når jeg ser to og et halvt år ud i fremtiden i forhold til at nå målet om 500 mio. kr., må jeg omvendt sige, at der stadig er rigtig lang vej. Der er rigtig mange leverandører, der stadig ikke har fået øjnene op for den her dagsorden omkring dyrevelfærd og ikke tænker det ind i de produkter, de laver," siger han.

Kategorichef efterlyser flere danske producentsats på convenience

Det er bl.a. inden for convenience og bearbejdede animalske varer, at det halter med produkter, der tapper ind forbrugsmønstrene omkring mere dyrevelfærd.

"Det er både fersk kød og fjerkræprodukter, men det er også forarbejdede varer– altså pålæg og pølser og den salgs, samt færdigretter," siger han.

Initiativet opstod ud af et mismatch i markedet. Salling Group noterede for to år siden, at forbrugerne efterspurgte mere og mere dyrevelfærd. En undersøgelse fra koncernen viste således, at 67 pct. af koncernens kunder mente, at dyrevelfærd var vigtigt eller meget vigtigt, når de købte ind. Det er med Jeppe Dahl Jeppesens egne ord "ikke så tit, at vi ser noget, der er så signifikant."

Samtidig fyldte den slags produkter kun under 5 pct. af omsætningen inden for de animalske kategorier.

"Der var en ubalance i markedet, hvor kunderne rigtig gerne ville, men de kunne ikke få behovet stillet. Da vi lancerede initiativet i sin tid i samarbejde med Dyrenes Beskyttelse, var vores udfordring derfor, at vi ikke kunne skaffe varer nok," siger han og uddyber:

"Der var en masse små og store leverandører, der ikke tappede ind i det her med dyrevelfærd. Det besluttede vi os for at gøre noget ved, og meldte ambitionen ud om at sælge for 500 mio. kr. mere om året inden 2020. Det var på det tidspunkt også et signal til markedet til alle leverandørerne om, hvilken vej vi var på vej hen, så de kunne tilpasse deres sortiment og produkter."

Kræver handling nu

Det omtalte mismatch eksisterer stadig, og hvis det ikke skal vokse inden for dele af de animalske kategorier, kræver det handling fra leverandørerne nu.

"Når jeg ser fremad, er det i hvert fald inden for de forarbejdede varer, at vi ser en udfordring i forhold til at møde forbrugernes ønsker."

Så der gælder det om, at leverandørerne sætter tempoet op?

"Ja, vi håber da, at vi snart bliver præsenteret for mange nye tiltag for det er der virkeligt behov for. Vores kunder vil rigtig, rigtig gerne have det, og det vil vi også," lyder svaret.

Ikke et problem at skubbe til udviklingen

Det er ikke mere end nogle dage siden, at Salling Group var ude med en anden opfordring til dets mange leverandører.

Her var det en tilskyndelse om at tilslutte sig initiativet Danmark mod Madspild. Jeppe Dahl Jeppesen lagde ikke skjul på, at detailkoncernen vil kigge efter leverandører, der aktivt arbejder med at nedbringe madspildet, når de skal indgå nye kontrakter.

I januar lød en anden opfordring fra koncernen. Her ytrede kategorichefen for pålæg og convenience i Dansk Supermarked, Søren Bo Christensen, et ønske om flere danske producenter af convenience produkter som alternativ til producenter fra eksempelvis Storbritannien og Holland.

Jeppe Dahl Jeppesen mener ikke, at det er et problem, at detailkoncernen stikker snuden frem og peger leverandørerne i en bestemt retning. Tværtimod ser han det som koncernens pligt at guide dets leverandører i den retning, som sig bigdata viser, forbrugerne bevæger sig i.

"Vi har nogle indsigter omkring, hvad der rører sig i markedet. Vi får jo millioner af transaktionsdata ind hver eneste dag, hvor vi kan se, hvad kunderne har købt ude i butikkerne. Derfor bruger vi informationsmøderne til at informere vores leverandører om, hvor markedet er på vej hen. Det, mener jeg egentligt, er vores forpligtelse," forklarer han.

Han understreger, at de udmeldinger, som koncernen kommer med, bunder i en udvikling, der allerede er begyndt. Mange gange blander koncernen sig også uden om, for i de fleste tilfælde følger kundernes ønsker og leverandørernes produkter hinanden fint.

"Men der er nogle områder, hvor vi siger ok; vi kan se en udvikling, men vi kan se, at leverandørerne ikke rykker sig i samme omfang som forbrugerne. Det vil også ende med at give os nogle udfordringer i forhold til at imødekomme kundernes behovl, og der går vi gerne ud og melder noget ud," lyder det.

Dansk Supermarked: Vi vil sælge dyrevelfærd for en halv milliard mere i 2020

Kategorichef efterlyser flere danske producentsats på convenience

Salling Group vil vælge madspildsforpligtede leverandører til

Dansk Supermarked opruster på takeaway-fronten

Købmænd jagter pladsen som dansk erhvervslivs sociale makkerpar

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier