FødevareWatch

Detailkoncerners "dummebøder" presser fødevareproducenter

Detailkoncerner lægger et stort pres på de små og mellemstore producenter, når de uddeler det, der betegnes som "tårnhøje bøder", ved tilbagetrækning af fødevarer, mener organisationen Fødevaredanmark. I Coop og Salling Group mener man ikke, at der på nogen måde er tale om uregelmæssige bøder.

Foto: PR/Coop/Siine Fiig

Uden at ville sætte helt konkrete tal på, hvor stort og omfangsrigt problemet er, kritiserer organisationen Fødevaredanmark i skarpe vendinger Coop og Salling Group for ikke at være fair, når der uddeles bøder i forbindelse med tilbagetrækning af fødevarer.

"Bøderne er ude af proportioner. Det har karakter af dummebøder, hvor de store anvender deres magt til at kræve noget urimeligt af de små," udtaler Leif Wilson Laustsen, formand for Fødevaredanmark.

Han uddyber over for FødevareWatch, at skytset er rettet mod de to store detailkoncerner, fordi der fra begge koncerners side er et ønske om at tilbyde kunderne lokale, danske fødevarer i de mange discount- og supermarkeder.

Det ønske harmonerer ikke med den måde, hvorpå koncernerne går til de små- og mellemstore producenter, når der kommer en tilbagekaldelsessag, som vedrører produkter fra en spiller, der ikke nødvendigvis har nogen stor millionomsætning.

Fødevaredanmark har kendskab til flere sager i de seneste måneder, hvor detailkoncernerne har pålagt bøder i størrelsesordenen 60.000-240.000. kr.

Som eksempel fremhæves en fødevareproducent, som ifølge organisationen kom til at betale 60.000 kr. i bøde til Coop, fordi detailkoncernen forlangte en betaling på 250 kr. for hver af de 236 mails, som Coop sendte afsted til sine Brugsen-forretninger.

"Vi anfægter på ingen måde, at fødevareproducenter skal bøde for en tilbagetrækning. Hvis deres produkt af den ene eller den anden grund ikke lever op til Fødevarestyrelsens krav, skal de selvfølgelig betale for det, og også for den udgift, som det påfører detailkæden at informere sine butikker om tilbagetrækningen. Men det kan aldrig beløbe sig til de uhyrlige summer, som vi ser i dag," siger Leif Wilson Laustsen, der mener, at fremgangsmåden kan få betydning for antallet af mindre fødevareproducenter, der ikke tør indgå aftaler med de store detailkæder.

Dummebøder er moralsk på kanten

FødevareWatch har forelagt Coop kritikken, og selvom man fra detailkoncernens side godt kan se, at beløbene kan virke voldsomme, er der grundlæggende forkert at se på det som en bøde, siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen.

"Vi kan godt se, at beløbene kan virke store, hvis man er en lille producent, men beløbet dækker alene de omkostninger, som vi har i forbindelse med en tilbagetrækning. Ikke mere end det, og jeg syntes faktisk, det moralsk er på kanten at kalde det for en dummebøde, for det er på ingen måde sådan, det er,” siger han.

Men det kan virke voldsomt at sende bøder på 250 kr. af sted for hver mail, der skal sendes til 236 brugsforretninger, hvad tænker du om det?

"Igen kan jeg godt se, at beløbet kan synes stort, når man er lille producent, men det afspejler, at vi også har rigtige mange mennesker i gang, når en sag om en tilbagetrækning skal igennem organisationen. Det er for os at se et vilkår, som man som mindre producent må have øje for, hvis man vil arbejde sammen med detailhandlen," lyder det fra Jens Juul Nielsen.

I Salling Group stemmer man i med et modsvar til producenterne, der peger i retning af, at man ikke ser det som en bøde, men alene mener, at beløbenes størrelse passer sammen med de udgifter, der er forbundet med en tilbagetrækning.

"Skal en vare eksempelvis kaldes tilbage fra vores 600 butikker, taler vi måske 1-2 medarbejdere per butik, og så er det altså mere end 1000 af vores folk, som skal afhjælpe leverandørens fejl ved at lede efter varen, fjerne, kassere, nedskrive og dokumentere. Og så har vi end ikke medregnet vores lagre. Med den store indsats, det kræver at tilbagekalde en vare, mener vi det er naturligt, at leverandøren også bidrager," siger kommunikationskonsulent Kasper Reggelsen.

Tilbage hos Leif Wilson Laustsen kommer svarene fra Coop ikke som en overraskelse, men ikke desto mindre er utilfredsheden stadig stor.

"Det er et tag-selv-bord. Jeg kan godt se, at der kan være nogle omkostninger, men dem afholder leverandørerne jo i stor stil også selv i forbindelse med en tilbagetrækning. Jeg har meget svært at se, hvad det er, som kan koste detailkæderne op til 240.000 kr.," siger han.

Dansk Supermarked skylder leverandører 11 mia kr

EU klar med sanktioner mod unfair samhandel

Brancheorganisation: Urimeligt at lange betalingsfrister kalder på politisk handling

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier