FødevareWatch

Lidl indfører aldersgrænse på køb af energidrikke

Som den første dagligvarekæde herhjemme sætter Lidl en aldersgrænse på køb af energi.

Adm. direktør for Lidl, Dirk Fust. | Foto: Lidl / PR

Fra lørdag d. 30. juni går energitrængende 15-årige forgæves, hvis de vil have sig en læskende energidrik i Lidl.

Den tyske discountkæde indfører nemlig som den første dagligvareaktør i Danmark en aldersgrænse på salget af energidrik. Grænsen bliver på 16 år.

"Vi har igennem et stykke tid oplevet en stigning i forbruget af energidrikke i vores butikker, og som dagligvarekæde påtager vi os et samfundsansvar. Vi har valgt at lytte til vores kunder og eksperterne på områdets stigende bekymring omkring indtagelse af energidrikke blandt børn og unge. Derfor har vi taget denne beslutning," siger adm. direktør for Lidl, Dirk Fust, i en pressemeddelelse.

Beslutningen betyder, at Lidls kunder skal kunne fremvise et gyldigt billede-ID ved køb af energidrikke med højt sukkerindhold og over 150mg. Koffein pr. liter.

Aldi leverer endnu et mørkerødt rekordunderskud

Opgørelse: Sådan har dansk discount udviklet sig

Lidl får kras kritik for at vildlede forbrugerne

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier