FødevareWatch

Skagenfood-chef: Flere fravælger kødet i vores kasser

Okse- og svinekød har ikke samme status blandt måltidskassefirmaets kunder, som det havde engang, fortæller kok i Skagenfood.

Foto: CARSTEN ANDREASEN

Skagenfood, der ugentligt leverer mere end 35.000 måltider til danske hoveddøre, oplever at flere vælger kødet fra, når en måltidskasse skal sammensættes.

Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

"Der er ingen tvivl om, at en god, rød bøf stadig står højt på ønskelisten, når danskernes aftensmåltid skal tilberedes. Men det er også vores oplevelse, at de lægger vægt på at få pivfriske grønne råvarer og fisk, som er skånsomt fanget i danske farvande. Desuden stiger efterspørgslen på retter, der kommer fra danske dyr med lavt CO2-aftryk som for eksempel fjerkræ og gris," siger medstifter og direktør for Skagenfood Betina Kühn i meddelelsen.

Direktøren forventer at vil måltidskasser med vegetarretter vil trække omsætningen yderligere i vejret i de kommende år. Sidste år havde Skagenfood en stigning i omsætningen på 44 pct., fremgår det.

Peter Nøhr, der er kok for Skagenfood og stifter af virksomheden kost, oplever, at fokusset på sundhed og grøntsager er blevet større i kundernes bevidsthed, samtidig med at interressen for okse- og svinekød er dalene:

"Okse- og svinekød har ikke længere den samme status, som det havde engang, og det er ikke altid folks opfattelse, at kød er en nødvendig bestanddel af et mættende måltid. Det betyder ikke, at vi nødvendigvis ser flere danskere, som vælger at blive fuldblodsvegetarer eller veganere, men jeg tror dog alligevel, at det med at have kødfrie dage er noget, der er kommet for at blive," siger han.

Markedet for salg af måltidskasser er generelt voksende og udgør omkring en milliard kroner i omsætning i Danmark, fremgår det.

Skagenfood stryger af sted i voksende måltidskassemarked

Svensk kødforbrug dalede med 2,2 pct

Unge og ældre fravælger oftest kød

Kødfri forkæmper tæt på markedsmålsætning

Mere fra FødevareWatch

Stor uenighed om omfanget af sexismesager i restaurationsverdenen

Flere restauranter er begyndt at få øjnene op for sexisme- og chikaneproblemer, men der er grundet få indberettede sager uenighed om, hvor stort problemet i virkeligheden er. ”Bare fordi, der ikke kører nogle sager, betyder det ikke, at der ikke er et problem,” siger talsperson fra 3F.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier