FødevareWatch

Svensk Ica-direktør: Vi vokser med 50 pct på nettet

Svenske Ica var blandt de tidlige detailkoncerner til at tro på onlinehandel med fødevarer. I de seneste 12 måneder har koncernen omsat for én mia. svenske kr. på nettet, og direktøren mener, at der er meget mere i vente.

Helt tilbage i 2009 besluttede ledelsen i den svenske detailkoncern Ica, at fremtidens marked for dagligvarehandel på nettet ikke skulle være et marked, hvor man ikke var til stede.

Først var det med måltidskasser og siden 2014 har Ica haft sin egen onlineplatform med fødevarer. Til den norske hjemmeside E24.no siger Anders Svensson, der er direktør for Ica Sverige, at koncernen i de seneste rullende 12 måneder har haft en omsætning på én mia. svenske kr.

"Vi vokser 50 pct. år over år. Til sammenligning vokser omsætningen i de fysiske butikker 2-3 pct. For Nordens dagligvaremarked som helhed, vil nethandel blive et særdeles vigtigt element i årene som kommer,"siger Anders Svensson til E24.no.

En stor del af omsætningen kommer fra den form for nethandel, hvor ansatte plukkere finder de bestilte onlinevarer i det lokale supermarked, hvorefter det så kan afhentes i butikken eller bringes hjem til kunden.

I det svenske marked konkurrerer Ica med Coop og Mat.se.

Onlinesupermarked springer i vejret på første udenlandske aftale

Dagrofas svenske partner satte guldrekord i 2016

Svensk detailkoncern går endelig ind i e-handel

Mere fra FødevareWatch

Fynsk frugtkoncern fordobler resultatet

I et år hvor omsætningen i Orskov Foods er gået tilbage med hele 11 pct., har den fynske frugtkoncern formået at løfte bundlinjen tilbage på rekordniveau. Lavt prisniveau presser fortsat dansk frugtavl hårdt.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier