FødevareWatch

Netto vil slå igennem i Sverige og Polen

Det er aldrig for alvor lykkedes Dansk Supermarkeds discountkæde at slå igennem i udlandet. Nu forsøger Netto igen med ny direktør og nyt koncept, der til en start skal lykkes på markeder, hvor kæden allerede er til stede.

Foto: Lars Krabbe

Tre år efter, at et forsøg på at komme ind i Storbritannien kostede Dansk Supermarked mere end 300 mio. kr., har koncernen hentet Michael Løve, tidligere kædedirektør for Superbrugsen, hjem fra England til Danmark og Dansk Supermarked for at give en ekspansion i udlandet endnu et forsøg. Det skriver Berlingske.

I første omgang skal væksten komme fra Sverige og Polen, hvor Netto allerede er til stede med henholdsvis 160 og ca. 380 butikker. Og det er helt bevidst, at Netto skal vokse i lande, hvor kæden allerede er, frem for at gå ind i helt nye lande som det britiske, hvor partnerskabet med Sainsbury's var afgørende for overlevelse.

"Som dagligvarehandler er det afsindigt dyrt at gå ind og etablere en infrastruktur, som gør det muligt at lancere en hel butikskæde i et helt nyt marked. Derfor har vi et andet udgangspunkt for at ekspandere i Sverige og Polen, hvor vi allerede har en stærk infrastruktur og ejer en masse gode placeringer," siger Michael Løve til Berlingske.

Med Salling Fondenes fulde ejerskab tror han på, at Dansk Supermarked kan fokusere og investere mere i vækst end historisk, hvor der var større fokus på afkast. Derfor er det Michael Løves ambition, at Netto på sigt omsætter for mere i udlandet end i Danmark.

Per Bank ser nye virksomhedsopkøb i krystalkuglen

Dansk Supermarked sælger storcenter til kapitalfond

Derfor bliver Mærsk købt ud af Dansk Supermarked to år før tid

Forsiden lige nu

Ikea tilføjer vegetarhotdog til bistromenu

Den svenske møbelkæde Ikea har planer om at tilføje et vegetarisk alternativ til menuen rundt omkring i varehusene. Lige nu testes den i Malmö, før den skal lanceres i Europa.

Danpo kom ud af 2017 med tocifret vækst

Danmarks største fjerkræselskab løfter både årets resultat og omsætningen i 2017. Det sker på baggrund af øget eksport og et større fokus på bedre kylling, fortæller direktør.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier