ANNONCE
thorthorøe.jpg
Thor Thorøe var med til at grundlægge Paradis Is. Nu satser han stort på at udvide sin iskæde, der er båret af et socialøkonomisk koncept. | Foto: Martin Kurt Haglund/Polfoto/Arkiv

Paradis-stifter gør comeback med stor is-satsning

Han forsvandt i det store Afrika, men nu er ismillionæren bag Paradis tilbage med et nyt erhvervseventyr på tegnebrættet. Denne gang skal millionerne ikke i egen lomme, men gå til udsatte i Afrika og Danmark. Næste stop hedder Berlin, Stockholm og Oslo.

Paradis Is gjorde ham på få år til mangemillionær. Bagefter forsvandt han fra Danmarkskortet. Nu er han tilbage med en storstilet millionsatsning – igen i isbranchen.

Det er ikke filantropi fra min side. Det handler om at tjene penge, men tjene penge og hjælpe andre mennesker på samme tid.
Thor Thorøe, direktør i Social Foodies
Den berømte ismager Thor Thorøe har siden 2013 åbnet fire isbutikker. Men i 2017 går det for alvor løs. Frem til sommer skal der åbnes yderligere fire butikker, og inden for det næste års tid skal det samlede antal butikker gerne være oppe på 10-12 stykker.

Indtil videre er der kastet fem mio. kr. efter de første butikker, og der er allerede fire mio. kr. parat til de næste åbninger.

Ligesom i Paradis-isbutikkerne er konceptet, at isen laves af friske ingredienser og dagligt i selve butikken. Der er dog en række forskelle mellem de to kæder, hvor den helt store er, at overskuddet ikke skal ende i egen lomme, men gå til velgørenhed.

Den nye iskæde hedder Social Foodie og er baseret på et socialøkonomisk koncept, hvor pengene på bundlinjen går til socialt udsatte i Afrika og Danmark.

"Det er ikke filantropi fra min side. Det handler om at tjene penge, men tjene penge og hjælpe andre mennesker på samme tid. Jeg er ikke en frelser, jeg er her for at servicere kunderne og sælge produkter, men gøre noget godt samtidig," lyder det fra Thor Thorøe til FødevareWatch.

Varesortimentet i butikkerne adskiller sig også fra Paradis. I Social Foodies sælges der nemlig ikke kun is, men også chokolade, nødder, flødeboller og müslibarer. På den måde behøver iskæden ikke holde lukket i vinterhalvåret. En god melding for medarbejderne, som ikke skal ud og finde arbejde andetsteds i den kolde tid.

De søde sager skal heller ikke kun sælges i butikken, men til andre virksomheder, cafeer og online.

Next stop: Udlandet

Opstarten og driften med Paradis har gjort Thor Thorøe klogere på, hvordan man bedst åbner en iskæde med succes i Danmark. Kædedirektøren vil derfor ikke åbne butikker i de mindre danske byer, men i stedet satse på storbyerne og udlandet:

BLÅ BOG

Thor Thorøe:

  • 2011 – I dag: Social Food Danmark, grundlægger og direktør
  • 2000 – 2010: Paradis, grundlægger og direktør
  • 1999 – 2002: Kilroy Travels, marketing koordinator

Kilde: Linkedin.dk

"Vi havde fokus på de små provinsbyer, hvor omsætningen lå så lavt, at det rent administrativt var for dyrt at servicere og vedligeholde butikkerne. Den anden udfordring er, at det er en socialøkonomisk virksomhed, og at der er mange i provinsen, som ikke helt forstår, hvorfor man skal gå 200 meter længere for at købe vores produkter. Når vi har åbnet i de danske storbyer, er planen at rykke til Stockholm, Berlin og Oslo."

I udlandet vil man gå efter en afart af en franchise-model, muligvis med inspiration fra Tiger-butikkernes opsætning. På den måde undgår man driftsopgaven og beholder produktudviklingen samt 50 pct. af ejerskabet.

Men inden det sker, skal der først lige åbnes en butik i Aarhus i februar, en på Østerbro i starten af marts, en i Hellerup i starten af april og en på Vesterbro til maj.

Med sig i foretagendet har ismageren den tidligere Mcdonalds-mand Casper Haugaard Scheibye, som har arbejdet i den amerikanske fastfood-kæde i 20 år og drevet fem restauranter. Og derudover er der også en såkaldt silent partner med. De tre deler ejerskabet med virksomheden.

Alle pengene til ekspansionsoffensiven skal ikke kun komme fra ejernes egne lommer. Social Food Danmark ApS, som selskabet bag kæden hedder, har ansøgt Vækstfonden om midler til at udvide.

Køre-Ali og alle de andre udsatte

Måden, man hjælper de danske udsatte på, er ved at ansætte dem i butikkerne og logistikken. Social Foodies ansætter personer med forskellige former for handicap, såsom ADHD, Aspergers- eller Downs syndrom:

"Vi har for eksempel køre-Ali, som har sin gps-ven med. Ali kan kun køre, men ikke finde ud af hvor han skal hen, og derfor har en ven med, som er asperger. Han holder øje med, hvor de skal hen."

Det er ikke en lige til opgave at hjælpe udsatte i arbejde, og derfor er der indgået et samarbejde med de sociale myndigheder såvel som forskellige organisationer, der har erfaring inden for feltet.

Et af de projekter, man samarbejder med, har specialiseret sig i svært udsatte personer, som har meget vanskeligt ved at få og beholde et arbejde, og derfor udgør en større årlig millionudgift for samfundet.

"Vi er ved at lave en mobil arbejdsplads til dem. Det vil sige, at vi har en varevogn, der er indrettet som et produktionsværksted. Vognen køres ud hvor de bor, så det eneste, de skal, er at gå ud af deres seng og direkte ind på deres arbejdsplads. De kan ikke magte andet de her mennesker, for de har været på kanten af det danske samfund siden de var 6-7 år," fortæller Thor Thorøe.

Det til og fra Afrika

Velgørenheden i Social Foodies handler ikke om bare at smide en masse penge efter FN eller Læger uden grænser. Thor Thorøe har i stedet haft som mål at skabe arbejdspladser og forbedre lokaløkonomien i de fattige afrikanske lande. Noget man har gjort ved at oprette fabrikker, mejerier og andre former for produktionsvirksomheder i lande som Sydafrika, Zimbabwe og Mozambique.

Det ene projekt er en chokoladefabrik med navnet CocoáFair, der ligger i Sydafrika og leverer chokoladen til butikkerne i Danmark.

Et andet projekt er landbrugsvirksomheden GreenAid i Zimbabwe, hvor bønderne dyrker Macadamianødder, som også bruges i produktionen af de sødesager.

Social Food Danmark ApS har indtil videre kun aflagt et årsregnskab for 2013/2014, som viser en bruttofortjeneste på 921.615 kr. Personaleomkostninger er på 815.586 kr. og bevirker, at virksomhedens første resultat ender på -705.434 kr.

Thor Thorøe har ikke haft noget at gøre med Paradis, siden han i 2010 solgte sin andel af selskabet.

Paradis-stifter vil hjælpe Afrika med nyt iskoncept

Dansk is er blevet lun på udenlandske eventyr

Hjem-is ruller ud med kæmpe cafe-sats i Kina

Dansk juiceproducent vil konkurrere med Paradis Is

Nu ruller Paradis-kuglerne hurtigt i USA

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis