ANNONCE
Arla_U8A0368_Bache.jpg
Overforbruget er sket i Arla i Sverige i 2014. Medarbejderen på billedet har intet at gøre med sagen. | Foto: Arla/ PR

Arlas ansatte købte guldure på firmaets regning

Et svensk tv-program genoptager sagen om overforbruget i Arlas svenske forretning. Næstformand i bestyrelsen har dog fuld tillid til, at den svenske ledelse har løst problemet.

Ansatte i Arlas svenske forretning har brugt store beløb på kundepleje.

Medarbejderne har blandt andet købt guldure, gavekort til smykker, festmiddage på femstjernede hoteller og en dyr flybillet til Paris på firmaets regning.

Dermed har de danske andelshavere, der deler udgifter og overskud i koncernen, været med til at betale for overforbruget. Det er samtidig sket i 2014, hvor mælkeprisen styrtdykkede og trak flere bønder med sig i faldet.

Sagen var allerede fremme i december sidste år, men bliver nu taget op igen af det svenske tv-program 'Uppdrag Granskning', der bliver sendt på kanalen SVT onsdag aften. Det skriver DR Nyheder.

Det er Arla selv, der har opdaget overforbruget. I 2014 iværksatte mejerikoncernen en intern undersøgelse, da den dengang nytiltrådte direktør for Arla i Sverige, Henri De Sauvage, blev opmærksom på problemet.

Undersøgelsen blev afsluttet i februar sidste år og konkluderede, at der herskede en usund forbrugskultur i Arlas svenske forretning. Siden da har man strammet op på de interne retningslinjer for udgiftsbilag.

I forbindelse med offentliggørelsen af rapporten, der blev foretaget af revisionsfirmaet E&Y, fortalte Henri De Sauvage sidste år til Dagens Industri, at pengene er gået til at pleje koncernens relationer til sine kunder. En praksis der nu er stoppet.

"Den bedste måde at få loyale kunder på er ikke med golf, middage eller dyr repræsentation. Det (loyale kunder, red.) opnår man snarere ved at levere kvalitetsprodukter og fantastisk service," sagde han i et interview med mediet i december 2015.

Jan Toft Nørgaard, andelshaver og næstformand i bestyrelsen, fortæller til DR Nyheder, at han har fuld tillid til, at den svenske ledelse nu er kommet problemet til livs. Arla Sverige har desuden bragt en længere redegørelse om sagen på sit website.

Arla beslaglagde gæstearbejderes pas

Arla vil kortlægge svensk utilfredshed

Svenske mælkebønder klar til at droppe Arla

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis