FødevareWatch

Sød mælk og frysetørret kaffe løfter Nestlés danske salg

Nestlés danske salg af kondenseret mælk er næsten blevet fordoblet på et år, og salget af kaffe på glas fortsætter også med at stige.

Verdens største fødevarevirksomhed har i årets tre første kvartaler leveret en samlet organisk vækst på 2,6 pct., og omsætningen nåede i alt i 65,3 mia. schweiziske franc, svarende til 420 mia. kr.

Det fremgår af det netop afleverede kvartalsregnskab fra den schweiziske gigant.

Det samlede salg dalede marginalt sammenlignet med de ni første måneder af 2016, primært fordi implementeringen af et stort is-joint ventur er kommet helt på plads, og fordi koncernen har været mærket af valutaudsving.

Sidste år i april indgik Nestlé i et samarbejde med den store engelske isproducent R&R om at skabe en storaktør på det globale ismarked. Fra start var det forventningen, at joint venturet ville lande en omsætning på cirka 2,6 mia. euro, eller cirka 19,4 mia. kr.

Froneri, som det fælles selskab hedder, beskæftiger omkring 15.000 mennesker og skal i alt lanceres i 22 lande fra Argentina til Sydafrika og Australien samt det meste af Europa.

Kæmpe joint venture-selskab får grønt lys som global iskæmpe

Afdæmpet vandsalg i tredje kvartal

Tilbage i den samlede Nestlé-forretning lå den væksten i de udviklede markeder på 0,8 pct., mens væksten i emerging markets var på 5,1 pct. Isoleret til Europa var den organiske vækst på 1,9 pct.

For hele året er det forventningen, at den den organiske vækst bliver fastholdt på omkring 2,6 pct.

Som kommentar til hele Nestlé-regnskabet for de første ni måneder af 2017 udtaler Nestlé-koncernens øverste topchef Mark Schneider:

"Vores salgsresultater for årets første ni måneder er i overensstemmelse med de forventninger, som vi meddelte i juli. Vi har branchens bedste volumen-tilvækst, og det dragede vores organiske salgsvækst fordel af. Det illustrerer vores evne til at udvikle produkter og vores evne til at imødekomme forbrugernes ønsker. Prissætningen forblev blød.

I Asien, store dele af Afrika og Oceanien oplevede vi yderligere forbedring af vores organisk vækst. Som forventet vendte Vesteuropa tilbage til positiv organisk vækst med betydelige bidrag fra kaffe og konfekture. Forbedring af vores effektivitet er en nøgleprioritet. Vi har identificeret yderligere muligheder for at fremskynde vores marginforbedring. Det giver os øget omstrukturering og de udgifter, der lægger sig op ad dem i 2017."

Vandforretningen Nestlé Waters, som i de seneste kvartaler har været en succeshistorie voksede fortsat, og for de første ni måneder af 2017 var der tale om en organisk vækst på 2,2 pct. over de samme måneder i 2016.

Af en meddelelse fra Nestlé fremgår det dog, at væksten i vandsalget i tredje kvartal har været afdæmpet i forhold til tidligere. Årsagen skal primært findes i Europa og Nordamerika, hvor dårligt vejr ikke har fået så mange til at købe vand som ventet.

Samlet udgjorde salget i Nestlé Waters, hvad der svarer til 40 mia. kr.

Kaffe og kondenseret mælk i dansk fremmarch

Under mere hjemlige himmelstrøg har den danske forretning set en fordobling i salget af kondenseret mælk, ligesom Nescafé-historien fortsat er en historie om et produkt, der øger sit danske salg.

"Salget af Nestlé Kondenseret Mælk er næsten fordoblet det seneste år, og vi har store forventninger til produktet her op til jul, da mange danskere selv laver karamel og mange andre julegodter med kondenseret mælk. Danskerne har fået øjnene op for, hvor nemt dette naturlige produkt er i brug, hvor det ofte betyder, at man kan springe et eller flere led over i tilberedningen pga. produktets særlige egenskaber," udtaler Henriette Sonne-Schmidt, landechef for Nestlé Danmark.

I forhold til forbruget af kondenseret mælk får blandt andet Brdr. Price en del af æren for væksten, da de to tv-kokke for et par år siden anvendte mælken i et program.

Også den frysetørrede kaffe fra Nescafé Gold oplever fremgang i det danske marked, forklarer landedirektøren videre.

"Vi ser, at danskerne nu drikker mere premium instant kaffe. Forbrugerne er blevet mere kvalitetsbevidste, og derfor har vi også med optimisme sendt nyeste skud på Nescafé-stammen, Nescafé Azera, på markedet. Det er Nescafé i café-kvalitet, og vi forventer især et stort ungt publikum til Nescafé Azera," lyder det fra Henriette Sonne-Schmidt.

Maggi skal være mere end en terning

Ved siden af de eksisterende produkter har Nestlé i årets tredje kvartal også relanceret et par produkter fra Maggi, som traditionelt er kendt for den klassiske bouillonterning.

"Forbrugere og kunder er glade for at få Maggis mange variationer på markedet. For vi har også valgt at markedsføre Maggi-pastaretter med navnet Pastaria og Maggi Juicy Chicken på markedet, og de kan p.t. findes i Bilka samt på spot i Netto. Vi har et stort og spændende Maggi-sortiment i andre europæiske lande, og vi ser et potentiale for yderligere produkter i Danmark," udtaler Henriette Sonne-Schmidt.

Nestlé vil have caféglade unge til at vælge pulverkaffen

Nestlé flirter med danske fødevareiværksættere: Kom til os

Store spillere meldes interesserede i Nestlés konfekturedivision i USA

Forsiden lige nu

Sv. Michelsen genfinder rytmen i nyt regnskab

Den 84 år gamle chokoladevirksomhed mærker, at flere danskere er villige til at betale høje priser for luksusvarer. Et nyt bestyrelsesmedlem skal sætte endnu mere skub i udviklingen.

Forskere: Økolandbrug kan brødføde klodens befolkning

I et netop publiceret studie har en grupper forskere fundet frem til, at økologisk landbrug modsat tidligere antagelser kan brødføde verdens befolkning. Dog skal madspildet reduceres kraftigt, og produktionen af dyrefoder skal lægges om.

Strejke rammer flere slagterier

Slagterimedarbejderne på Ticans slagterier i Brørup og Thisted har tirsdag morgen nedlagt arbejdet. Hos Danish Crown i Horsens bliver der heller ikke slagtet i dag.

Seneste Fødevarer

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier