ANNONCE
Fynbo Foods.jpg
Adm. direktør i Fynbo Foods, Richard Fynbo, fik på den officielle åbning af erhvervsfremstødet i Tokyo, en samtale med H.K.H kronprinsesse Mary og udenrigsminister Anders Samuelsen om virksomhedens produkter. | Foto: Henning Bagger/Scanpix

Fynbo Foods vil fortsætte kraftig vækst i Japan

Den danske marmeladeproducent vokser med 50 pct. om året i Japan. Direktøren håber, at den kommende frihandelsaftale mellem EU og Japan kan accelerere væksten endnu mere.

Det danske kronprinsepar deltager i disse dage i et stort eksportfremstød i Japan sammen med fire ministre og en lang række danske virksomheder.

Blandt virksomhederne er marmeladeproducenten Fynbo Foods, der anser besøget som strategisk vigtigt, da virksomheden allerede i dag har skabt en større eksport af marmelade og andre frugtbaserede produkter til Japan.

"Vi startede eksporten til Japan for fire år siden og har haft en årlig vækst på 50 pct. - en vækstrate vi håber også at kunne fastholde i de kommende år," siger adm. direktør Richard Fynbo i en pressemeddelelse.

Richard Fynbo håber med eksportfremstødet at skabe endnu tættere bånd til Japan. Ikke mindst på baggrund af at EU og Japan i juli underskrev en politisk aftale om en kommende EU-Japan frihandelsaftale, hvilket over de næste 5 år vil fjerne toldbarrieren.

I flere tusinde butikker

I december 2016 interviewede FødevareWatch Richard Fynbo om netop den japanske eksport.

"Vi er kommet ind i flere tusinde butikker i Japan. Vi har været på det japanske marked i de seneste fire år og vores tilstedeværelse vokser fortsat kraftigt. Det japanske marked vokser egentlig ikke, men vi overtager markedsandele," sagde Richard Fynbo og uddybede:

"Jeg vurderer det japanske marked som det allersværeste marked at komme ind på. Det er der, hvor kvalitetskravene er de absolut skrappeste. Derfor er det også et kvalitetsstempel, at vi bliver valgt til denne kategori. Vi har en strategi om at gå efter det der er svært, hvor det giver mening, og det er det japanske marked et godt eksempel på. Grunden til, at vi går efter ting, der er svære er, at vi så ikke bliver kopieret dagen efter. På den måde sikrer vi vores vækst og ikke mindst vores indtjening."

Fynbo Foods om japansk succes: Et stort kvalitetsstempel

Danske virksomheder er klar til kræsne japanere

Frihandelsaftale giver dansk landbrug japansk luft under vingerne

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis