FødevareWatch

Løgismose Meyers vil eksportere for trecifret millionbeløb

Et islandsk produkt og en fransk gourmetkender spiller en central rolle i Løgismose Meyers' rejse mod at blive en stor eksportvirksomhed.

Adm. direktør i Løgismose Meyers, Tørl Furhauge, ser et stort potentiale i eksportmulighederne.

Løgismose Meyers er en mikstur af to af Danmarks mest velrenommerede fødevarebrands, men uden for landets grænser er kendskabet stadig begrænset.

Ganske vist har det kapitalfondsejede selskab i flere år haft eksport til Finland og Sverige, men med ansættelsen af René Boysen som eksportansvarlig for knap et år siden, blev ambitionerne nu skudt i vejret. I foråret kom hans første aftale i hus, da en fransk grossist tog tre af selskabets skyr-produkter ind.

"Vores omsætning uden for Danmark er beskeden i dag, men det har overrasket alle, at vi så hurtigt kom i gang i Frankrig. Vi har lagt en plan om, at vi inden for fem år skal have en trecifret millionomsætning på eksportmarkedet," siger René Boysen, der foruden eksport også er ansvarlig for Løgismose Meyers foodservicegren.

René Boysen kom til Løgismose Meyers fra den svenske facility service-virksomhed Coor og har tidligere også været kategorichef i Foodservice Danmark.

Han fortæller, at selskabets importchef, franskmanden Bruno David, har spillet en central rolle i den franske lancering. Bruno David, der blandet andet har opbygget Løgsimose Gourmet Import, har for nyligt haft 30 års jubilæum i Løgismose, og det var hans netværk i Frankrig, der muliggjorde aftalen.

En aftale, som lige nu er ved at blive fulgt op af endnu en.

"Vi sidder lige nu og venter på en endelig accept fra en større kunde i Frankrig, som også ønsker vores skyr-produkter," siger René Boysen, der også har landet en aftale en tysk importør, der specialiserer sig inden for mejeriprodukter og primært forsyner nordtyske kæder og en lille smule i Ruhr-området.

"Løgismose er perfekt til eksport"

Også topchef Tørk Furhauge ser et sort potentiale i eksportområdet. Direktøren har for nyligt taget en tur rundt i Nordtyskland sammen med René Boysen for at sondere terrænet og se, hvordan markedet skal gribes an.

"I Nordtyskland bor der 20 mio. mennesker, og det er cirka det samme som i hele Skandinavien. Det har hele tiden været i tankerne, men det er bare gået lidt hurtigere, fordi vi har haft nogle kontakter," siger Tørk Furhauge og tilføjer:

"Vi er ved at analysere os frem til, hvad indgangsvinklen skal være. Jeg tror, at Løgismose-brandet og historien er perfekt til eksport. Selv det lille 'ø' i navnet Løgismose er en fordel. Det fortæller indirekte at produktet kommer fra Norden, hvilket er en fordel når man forhandler fødevarer," siger Tørk Furhauge.

Skyr er adgangsbilletten

I både Frankrig og Tyskland er det skyr, der er Løgimose Meyers adgangsbillet til markederne. Det har flere forskellige grunde, fortæller René Boysen.

René Boysen er ansvarlig for Løgismose Meyers eksport.

"Det er en god dør at åbne til vores øvrige produkter. Samtidig kan vi lave en hurtig lancering på skyr, fordi vi hurtigt kan skalere produktionen op med vores nuværende udstyr, men det er klart, at vi også kigger på andre kategorier, som kan komplimentere skyr. Vi tænker på, hvad vi kan rundt om et morgenbord," siger eksportchefen.

Han fortæller, at det endnu ikke er besluttet, hvordan næste skridt skal se ud, men der er ifølge ham mange muligheder for at bygge andre produkter ovenpå skyr.

"Vi laver fantastisk brød, vi har super melprodukter, müsli, lækre mostprodukter og charcuteri, marmelader osv. Hvis vi kigger på Løgismose Meyers bredt, så har vi nogle koncepter, som vi kan brede ud, men vi skal først have nogle nøgler ind i markedet. Vi er ved at skabe fundamentet til, at vi på sigt kan blive en stor eksportvirksomhed."

Økologi i Tyskland og konventionel i Frankrig

Løgismose Meyers' strategi i henholdsvis Tyskland og Frankrig adskiller sig, fordi forbrugerne i de to lande gebærder sig meget forskelligt.

"Da vi gik ind i Frankrig var det et umodent marked forstået på den måde, at der mig bekendt næsten ikke var skyr på markedet. I Frankrig er økologien ikke nær så langt fremme som i Tyskland, så der er vores skyr konventionel. De går mere op i den høje kvalitet. I Tyskland er markedet derimod meget modent, og der er nogle af vores kolleger, som sælger mange tons skyr i Tyskland. Det er et mainstream-produkt i Tyskland, og derfor går vi økologivejen," fortæller René Boysen.

Han forklarer videre, at man har valgt at tilføje en gejser på emballagen for at signalere, at skyr oprindeligt kommer fra Island.

Kokkefærdigheder skal give Meyers succes på måltidskassemarkedet

Løgismose tjener godt på skyr-eksport

Løgismose Meyers-chef: Det tager tid at lægge to entreprenørdrevne selskaber sammen

Forsiden lige nu

Seneste Fødevarer

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier