ANNONCE
Whole foods.jpg
Foto: Tony Dejak/AP/Polfoto/Arkiv

Amazon optrapper konkurrencen på madvarer

Kort efter overtagelsen af supermarkedskæden Whole Foods foretager Amazon de første strategiske forandringer i de butikker, som traditionelt har solgt fødevarer i den dyrere ende.

Amazon vil intensivere konkurrencen i dagligvareindustrien ved at skære i priserne på bestemte madvarer, der sælges i supermarkedet Whole Foods, som Amazon er i gang med at opkøbe.

Det skriver Financial Times.

Amazon har offentliggjort den første del af sin plan med opkøbet af supermarkedskæden Whole Foods, hvor Amazon vil sænke prisen på en række af Whole Foods mest populære varer, blandt andet bananer og avokadoer.

Yderligere vil Amazon integrere sin tjeneste Amazon Prime, som er en medlemstjeneste, der inkluderer gratis forsendelse af varer, ind i Whole Foods kasseterminaler. Amazon har udtalt til Financial Times, at integrationen af tjenesten vil betyde, at hovedmedlemmer vil modtage specifikke tilbud og fordele i butikkerne.

Prisen på madvarer i USA er faldet hver måned det seneste halvandet år, hvilket er den længste periode med vedvarende prisfald i branchen siden 1950erne. Det er blandt andet på grund af en stigende konkurrence om at tiltrække flere kunder mellem supermarkederne, der har resulteret i lavere priser på varer.

Udover prisnedsættelsen og integrationen af Amazon Prime løfter Amazon sløret for planer om at opstille fysiske skabe i Whole Foods butikker, hvor kunderne kan afhente pakker.

Amazons udtalelser kom, efter at opkøbet af Whole Foods for 13,7 mia. dollar (ca. 86,4 mia. kr.) blev godkendt af Whole Foods aktionærer i onsdags, og den amerikanske handelskommission havde godkendt handlen.

Derfor går Google sammen med Walmart i kampen mod Amazon

Walmarts nye app overflødiggør kasseapparater

Amazon fortsætter med at skamfere børsdebutant

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis