ANNONCE
POLFOTO_39645200.jpg
Foto: Laurent Gillieron/AP/POLFOTO/arkiv

Nestlé har hyret 280 unge i Danmark på tre år

Som led i et stort europæisk Nestlé-projekt imod ungdomsarbejdsløshed har Nestlé Danmark og Nespresso i de seneste tre år ansat 280 unge under 30 år.

(Opdatering kl. 10.55: Af pressemeddelelsen fremgik det i første omgang, at projektet havde løbet i to år. Det var forkert, og det er i stedet et tre år gammelt projekt, som hedder Global Youth Initiative og ikke Alliance for YOUth, som det også fremgik af meddelelsen.)

Nestlé Danmark og Nespresso har i de seneste tre år ansat 280 unge under 30 som det danske led i et stort europæisk Nestlé-projekt imod ungdomsarbejdsløshed.

Det meddeler koncernen i en pressemeddelelse.

Projektet blev lanceret i 2014 under navnet "Youth Initiative", fordi man i verdens største fødevarevirksomhed, mener, at ungdomsarbejdsløsheden er så massivt et problem, at en hel generation helt eller delvist risikerer at blive tabt på gulvet, hvis der ikke gøres noget ekstra for at få de unge ind på arbejdsmarkedet.

"Vi mener ikke, at regeringer og myndigheder kan løse problemet alene, og derfor må virksomheder bidrage og være med til at løse problemet. Det var baggrunden for, at vi satte projektet i gang for snart fire år siden med klare mål både for Europa og for hvert enkelt Nestlé-land,"udtlaler nordisk HR-direktør i Nestlé, Mikala Larsen.

Nestlé har succes med ungdomsprogram

I Europa forpligtede Nestlé sig til inden udgangen af 2016 at ansætte 20.000, hvoraf 10.000 skulle være i praktikant-stillinger, studiejobs, graduate-stillinger mv., mens man i Nestlé Danmark havde en målsætning om blot at ansætte 100 unge. Det europæiske mål blev overgået med et par tusinde, og i Danmark blev tallet opgjort til 280, skriver koncernen.

"Vi er meget tilfredse med resultatet, og det viser, at virksomheder også kan gøre en ekstra indsats. Ungdomsarbejdsløshed er en særlig udfordring for et samfund, hvor vi risikerer delvist at tabe en generation på gulvet, hvis de unge ikke kommer i job efter endt uddannelse. Især i Sydeuropa har problemet selvfølgelig været massivt i senere år, men også i Danmark har vi i mange år haft en for stor ungdomsarbejdsløshed i omegnen af 10 pct. Jeg tror, at alle kender en eller flere unge, der enten ikke har kunnet få arbejde eller haft meget svært ved at få arbejde efter endt uddannelse. Der er brug for alle konstruktive kræfter og gode tiltag, så vi kan få endnu flere unge i arbejde i Danmark,” siger Head of Nordic HR hos Nestlé Nordic, Mikala Larsen.

Projektet har siden skiftet navn til "Global Youth Initiative ", fordi Nestlé undervejs inviterede andre virksomheder – f. eks. Google, Facebook og Novozymes – med i projektet. Ifølge meddelelsen består projektet i dag af mere end 200 små og store virksomheder i størstedelen af Europa.

Nestlé vil have 300.000 afrikanere i arbejde

Færre drømmer om et job i fødevarebranchen

Unge iværksættere vil genoplive markedet for kokosvand

Nestlé opfordrer industrien til at bruge mere fuldkorn

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis