ANNONCE
Udklip.PNG
Foto: Kåre Viemose

KMC vil have mere ud af kartoflerne

Kartoffelmelsproducenten KMC vil gerne have mere ud af den enkelte kartoffel. Indledende undersøgelser tyder på, at kostfibre fra kartofler rummer et potentiale, og nu skal panel af eksperter vurdere, om råvaren kan passe sammen med forbrugernes ønsker.

Der er stort fokus på produktionen af naturlige og bæredygtige fødevarer for tiden, og det stiller store krav til fødevarevirksomhederne, der i vidt omfang forsøger at følge forbrugernes nye preferencer.

Forbrugerne ønsker nye løsninger,  og her kommer kartoflerne ind i billedet, som en råvare, der i fremtiden kan levere kostfibre som et glutenfrit alternativ til soja- og hvedebaserede fibre.

Hos kartoffelmelsproducenten KMC vil man gerne udnytte alle kartoflens dele, og ved at sende nye ingredienser ind i markedet kan man skabe et større afkast til sine andelshavere. Derfor stiller KMC til august op som casevirksomhed, når et panel af eksperter og studerende skal komme med deres bud på, hvordan fremtiden kan se ud for en virksomhed, der leverer råvarer til fødevareindustrien.

Det sker under Innovatefood Challenge, som løber af stablen i Aarhus 31. august - 1. september.

"Det er en kompleks udfordring, der stiller store krav til de eksperter og studerende, der skal løse opgaven. Der er et stort potentiale i denne type kostfibre, og Innovatefood.dk kan vise sig at være den manglende faktor i at få udnyttet dette potentiale," udtaler Gitte Graverholt, Business Development Director ved KMC

Det er Danish Food Cluster, der er vært for Innovatefood.dk, som afvikles i Søauditorierne på Aarhus Universitet.

Bag begivenheden står Aarhus Universitet, Foodjob Nordic, Region Midtjylland, Innovationsfonden, Danish Crown, Arla, Visitaarhus, FoodTech 2018, Landbrug & Fødevarer og Invest in Denmark.

Palsgaard cementerer milliardomsætningen

Vestjyder forvandler kartofler til hvidt guld

DC Ingredients arbejder hen mod milliardomsætning

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis