FødevareWatch

Økologiforbruget i stor skæv stigning

Danskernes forbrug af økologiske varer er tredoblet på ti år, men købelysten varierer i stigende grad mellem befolkningsgrupperne.

Forbruget af økologiske varer er tredoblet i løbet af de seneste ti år.

Det viser analysen "Økologisk forbrug – hvor kommer væksten fra", der er udarbejdet af Danmarks Statistik.

Analysen indeholder data for 2005 til 2015 og viser en stigning på forbruget af økologi på tværs af befolkningsgrupper, men analysen viser samtidig, at interessen for at købe økologisk varier stort mellem befolkningsgrupperne.

Ikke overraskende er det de højtuddannede, som køber mest økologisk.

Få adgang til alle FødevareWatch-nyheder – HER!

"Forskellen på økologiske varers andel af det totale forbrug i husstande med de korteste uddannelser og med de længste uddannelser steg fra 4,7 procentpoint i 2005 til 10,7 i 2015. Således udgør økologiske varer 16,2 pct. af forbruget i husstande med de længste uddannelser i 2015 mod 5,7 pct. hos dem med de korteste uddannelser," skriver Danmarks Statistik i en pressemeddelelse.

Analysen viser videre, at halvdelen af landets økologiske forbrug genereres i Region Hovedstaden på trods af, at regionen udgør omkring en tredjedel af den samlede danske befolkning.

Køber de dyre varer

I analysen konkluderes det videre, at de danske forbrugere lægger stadigt flere varer fra de dyre økologiske hylder i indkøbskurven.

"Således udgør kolonialvarer i 2015 33 pct. af detailhandlens omsætning af økologiske varer, mens det samme tal var 26 pct. i 2005. Til gengæld faldt varegruppen mælk, æg og ost fra 49 pct. i 2005 til 32 pct. i 2015," skriver Danmarks Statistik.

Økologiske Naturfrisk sætter tredobbelt rekord i 2016

"Det bedste jeg nogensinde har gjort i min madkarriere, var at sige ja til at levere private label til Irma"

Økologisk ølsalg er i år vokset med 26 pct

Forsiden lige nu

Efter kampvalg: Ny formand for Coops øverste myndighed

Der er både kommet ny formand og to nye næstformænd for Coops landsråd. Formanden kommer fra de selvstændige brugsforeninger og har 27 års erfaring fra lokal politik. Han vil bl.a. arbejde for at få mere debatkultur ind i detailkoncernen.

Seneste Fødevarer

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier