FødevareWatch

Kitkat i catfight og kattepine over copycats

Nestlé kommer ikke til at kunne beskytte sit Kitkat-varemærke i Storbritannien, lyder det i en afgørelse.

Onsdag, efter flere måneders drøftelser, har tre appeldommere i Storbritannien, i en kendelse på 16.000 ord, afgjort, at formen på Kitkat chokoladebaren "ikke har særlige særpræg", og dermed ikke kan beskyttes som varemærke i Storbritannien. Kendelsen markerer det seneste træk i Nestlés kamp om Kitkats varemærke, som har varet i syv år.

Det skriver The Guardian.

"Nestlé er skuffet over appeldomstolen og overvejer næste skridt. Kitkat er meget elsket rundt omkring i verden og chokoladebarens firefingerform er velkendt af forbrugerne. Nestlés firefingerform har fået varemærkeregistrering i mange lande i verden - for eksempel Tyskland, Frankrig, Australien, Sydafrika og Canada, hvilket beskytter Kitkat mod efterligninger," siger en talsmand fra Nestlé.

Kendelsen betyder, at vejen er ryddet for konkurrenter, som nu kan producere deres egne copycats uden frygt for juridiske konsekvenser. Dog tilkendegav en talsmand fra Nestlé, at det schweiziske firma ikke nødvendigvis er villig til at give op, men derimod overvejer sit næste skridt. Nestlé kan potentielt forsøge at bringe sagen for den britiske højesteret.

Britisk Arla-konkurrent lander lang aftale med Nestlé

Analytikere: Der kan være flere ændringer på vej i Nestlé

Nestle har i al stilhed sagt farvel til dansk direktør

Forsiden lige nu

Danish Crowns kinesiske salg dalede med 1,2 mia

Slagterikoncernen har fire erklærede hjemmemarkeder i Nordeuropa, men derudover spiller Kina en stadig større rolle i koncernen. Forud for et kommende større fabrikssats i landet, har det seneste år dog budt på en markant tilbagegang.

Unilever leder efter ny topchef

Jagten er sat ind på en afløser til den mangeårige topchef i Unilever-koncernen Paul Polman, der ventes at træde tilbage inden får få år.

Seneste Fødevarer

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier