FødevareWatch

Salget af øko-varer flyver af sted i detailhandlen

Tal fra Danmarks Statistik viser, at salget af økologiske varer voksede med 14 pct. fra 2015 til 2016. Det er den største stigning i otte år. Stort set samtlige fødevarekategorier oplevede fremgang.

Salget af økologiske varer voksede med 14 pct. fra 2015 til 2016, viser tal fra Danmarks Statistik. I kroner og øre betyder det, at salget af varer med et ø-mærke er gået fra at udgøre 7 til 8 mia. kr. og nu står for 9,6 pct. af det samlede fødevaresalg i dagligvarehandlen.

Det skriver Økologisk Landsforening i en pressemeddelelse.

Omregnet betyder det, at hver dansker i gennemsnit spiste økologiske fødevarer for omkring 2.000 kr. i 2016.

Formanden for foreningen, Per Kølster, ser det som udtryk for, at salget af økologi for alvor er ved at brede sig fra storbyer og ud til landområderne.

"Samtidig efterspørger både landets professionelle køkkener og eksportmarkederne stadig mere dansk økologi. Økologisk Landsforening estimerer, at den samlede økologiske omsætning via dagligvarehandlen, alternative salgskanaler, foodservice og eksport udgjorde cirka 14 mia. kr. i 2016," lyder det videre i meddelelsen.

Udover salget i detailhandlen blev der også solgt flere økologiske fødevarer andre steder såsom foodservice-sektoren, der dækker over bl.a. restauranter og caféer.

Kategorierne som voksede

Både salget af økologisk kød samt frugt og grønt steg fra 2015-2016. Det var dog især frugt og grønt-kategorien, som tog et hop med en stigning på 26 pct., mens salget af økologisk kød steg med 16 pct.

Også økologiske æg steg. Denne gang med 8 pct. Ligesom salget af økologisk øl, vin og spiritus voksede med 43 pct.

"Danskernes interesse for økologi breder sig til flere og flere varetyper. Eksempelvis går salget af økologisk øl og vin, kaffe chokolade markant frem. Men en af de væsentligste årsager til det store boom i øko-salget er fortsat det stigende salg af økologisk frugt og grønt," udtaler Per Kølster.

Dermed har frugt og grønt overhalet mejeri som den største økologiske varekategori, mener Økologisk Landsforeningen, mens landbrugets brancheorganisation Landbrug & Fødevarer (L&F) vurderer, at mælk og mejeri-kategorien fortsat er den største økologiske varegruppe. Den steg i samme periode med 7 pct.

Det er 14. år i træk, at detailomsætningen for økologi stiger.

Flere skal omlægge til økologi

Det økologiske areal i Danmark er vokset med hele 21 pct. i 2016, hvor 537 nye økologer er kommet til.

Men det er ikke nok, hvis det økologiske udbud i detailhandlen skal kunne følge med efterspørgslen, mener Økologisk Landsforening.

Også Landbrug & Fødevarer mener, tiden er inde til, at flere bønder skal begynde at omlægge.

"Derfor tror vi i Landbrug & Fødevarer også på, at der er et marked til at omlægge yderligere i de kommende år og forventer, at arealet vil nærme sig 300.000 hektar økologisk areal i 2020," udtaler Kirsten Lund Jensen, der er økologichef i Landbrug & Fødevarer, i en pressemeddelelse.

Hun vurderer, at øko-salget vil stige med yderligere 10-15 pct. i 2017.

Danske økologer får godbid i ny kinesisk eksportaftale

Carlsberg leger med tanken om øko-øl i eget navn

Formand: Det kan godt betale sig at være økolandmand

Økologer glæder sig over ny pesticidaftale

Forsiden lige nu

Overskuddet daler igen hos marmeladekending

Trods en lille fremgang på toppen har der ikke været megen medvind til nordjyske Fynbo Foods i det forgangne regnskabsår. Fremadrettet er skyerne også mørke, fremgår det af regnskabet.

Seneste Fødevarer

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier