ANNONCE
Lianhua i Svenstrup2.jpg

Kinesisk kødaftale er en realitet

Som ventet er aftalen med Kina om afsætning af danske pølser og pålæg onsdag blevet underskrevet. I Tulip jubler man over udsigten til nyt eksporteventyr.

Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen og Kinas minister for import og eksport har ifølge en meddelelse fra ministeriet netop underskrevet en aftale, der åbner for eksport af dansk varmebehandlet svinekød til Kina.

Og dermed er det ikke længere kun de store mængder frossent dansk svinekød og biprodukter som bliver afskibet til Kina.

"Det er en stor aftale, som vi i dag har underskrevet i Folkets Store Hal på Den Himmelske Freds Plads. Snart er gode danske spegepølser, røde pølser og skinkekød på vej til Kina, hvilket er vigtigt for både eksportindtægter og arbejdspladser i Danmark. Jeg ved, at fødeerhvervet er meget begejstrede for de nye muligheder, og det er jeg også," udtaler miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen. 

Den nye aftale kan ifølge erhvervet være op imod 250 mio. kr. værd om året i eksportindtægter. Ifølge ministeren har det taget ti år at få aftalen på plads, og myndighederne har brugt mange kræfter på at overbevise kineserne om, at de danske varer opfylder de høje kinesiske krav.

"Et forsigtigt estimat lyder, at vi kommer til at kunne eksportere for 250 mio. kroner årligt som følge af denne aftale. Men når vi ser på, hvor meget kineserne har fået øjnene op for danske fødevarer de seneste år, så kan der sagtens ligge et langt større potentiale og vente på sig," lyder det fra Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, som også har udsendt en meddelelse i forbindelse med underskriften af aftalen.

Ikke overraskende er man også i Danish Crown og i datterselskabet Tulip særdeles tilfredse med udsigten til ny eksport.

"Det har nærmest uvurderlig værdi for os, at de danske myndigheder - og i det her tilfælde specielt medarbejderne på ambassaden i Beijing - med en vedholdende indsats har sikret, at danske fødevarevirksomheder endnu engang er helt i front, når det gælder markedsadgang globalt. For Danish Crown-koncernen betyder det, at vi nu får muligheden for at teste det kinesiske marked på både detailhandel og foodservice, inden vores investering i egen fabrik ved Shanghai står færdig," udtaler Jais Valeur, adm. direktør i Danish Crown, i en meddelelse.

"Klart gennembrud for dansk eksport"

Det kinesiske marked spiller en særdeles stor rolle i den 4WD-strategi, som Danish Crown præsenterede i efteråret. Udover arbejdet i fire definerede europæiske hjemmemarkeder har koncernen planer om at investere et trecifret beløb i at etablere en fabrik i Shanghai.

"Kina er et vanskeligt, men samtidig enormt spændende marked. Vi glæder os selvfølgelig over, at godkendelsen nu ser ud til at være i hus. Det er stadig for tidligt at sætte konkrete mål for eksporten, men det er klart, at denne godkendelse rummer meget spændende perspektiver. Kina er et kæmpestort land med kæmpestore muligheder, og kineserne spiser allerede over halvdelen af verdens grisekød. Det er helt klart et gennembrud for dansk eksport," siger Kasper Lenbroch, adm. direktør i Tulip Food Company.

Udover opførelsen af den nye fabrik har Danish Crown også planer om at øge bevågenheden og salget af blandt andet konserves og pepperoni i Kina.

Danmark giver kuldsejlet pølseaftale med Kina et nyt forsøg

Godthåb Bryghus vil starte eksport til Kina

Thises kinesiske eksporteventyr gav millionafkast - det skal nu fordobles

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis