ANNONCE
Udklip.PNG
Foto: Juan Hein

Madbeskyttelse lyser op med fremgang på 25 pct. hos Chr. Hansen

Mikroorganismer, der beskytter fødevarer mod fordærv og bakterier som listeria, fylder stadig mere i Chr. Hansens resultatoversigt.

I regnskabet for første kvartal af 2016/17, der landede onsdag morgen, udgør området for biobeskyttelse 5 pct. af omsætningen i selskabets største division, Food Cultures & Enzymes.

Og selv om det fortsat er en lille andel, er forventningerne til vækstpotentialet store. Sidste år voksede området med 30 pct., og i regnskabsårets første kvartal er stigningen på 25 pct. organisk.

"Det er blevet en størrelse, hvor det begynder at være betydeligt i divisionen, og med det vækstniveau hjælper det også rigtig pænt på tallene, siger Chr. Hansens finansdirektør," Søren Westh Lonning.

"Vi er meget optimistiske på det her område. Vi kan se stor vækst fremadrettet, og internt kalder vi området for et "fyrtårn", hvor vi ser, at det inden for en overskuelig periode - inden for de næste fem-ti år - kan blive et forretningsområde på omkring 100 mio. euro," fortsætter finansdirektøren.

Hent FødevareWatch-appen til din iPhone HER og til Android HER.

Til sammenligning havde Chr. Hansen i 2015/16 en samlet omsætning på 948,9 mio. euro, hvoraf 564,9 mio. euro stammede fra Food Cultures & Enzymes-divisionen.

"Det kræver betydelige vækstrater for området, og det tror vi, at vi kan lykkes med, og vi investerer også og ansætter både i innovation og salg," siger Søren Westh Lonning.

Hele forretningsområdet Food Cultures & Enzymes, hvor kulturer og enzymer til ost og yoghurt dominerer, voksede i perioden med 10 pct. organisk mod ventet 7 pct. blandt analytikere adspurgt af Ritzau Estimates.

Chr. Hansen oplever ligesom flere producenter, at der er afdæmpet vækst på det amerikanske marked for yoghurt, og ifølge Søren Westh Lonning er væksten størst inden for særprodukter som drikkeyoghurt og dessertyoghurter.

Til gengæld oplever Chr. Hansen høj vækst på yoghurtmarkerne i Asien og Mellemøsten.

Samtidig er der fortsat en stabil vækst inden for den anden hovedkategori i divisionen, ost.

Naturlige farver i højere gear hos Chr. Hansen end ventet

Chr. Hansen-chef: Mælkebønder tynger - men presset område kommer sig

Chr. Hansen: Omsætning og indtjening overgår forventninger

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis