ANNONCE
COLOURBOX8908814.jpg
Foto: Colourbox

Norge slår et slag for bæredygtig palmeolie

Den norske regering følger nu i hælene på lande som Tyskland, Storbritannien og Danmark og forpligter sig til at skifte over til 100 pct. bæredygtig palmeolie fra og med 2020.

Det står efterhånden lysende klart, at verdens brug af olie fra palmetræer, som bruges i stor stil af især fødevareindustrien, har enorme konsekvenser for kloden og miljøet. Og flere regeringer og virksomheder har derfor forpligtet sig til at skifte over til at bruge bæredygtig palmeolie.

Den danske regerering tilsluttede sig allerede i 2015 sammen med flere andre lande Amsterdam-erklæringen om støtte til bæredygtig palmeolie i forsyningskæden i 2020 (”The Amsterdam Declaration in Support of a Fully Sustainable Palm Oil Supply Chain by 2020”), og i denne uge har den norske regering så fulgt trop.

Det skriver branchemediet Food Navigator.

Ifølge mediet annoncerede den norske statsminister Erna Solberg landets støtte til Amsterdam-erklæringen i Oslo i denne uge, og Norges fødevare- og foderindustri har bakket op om beslutningen.

Som navnet på erklæringen antyder, forpligter landet sig til at bruge 100 pct. bæredygtig palmeolie fra og med 2020. Udover Danmark tilsluttede Storbritannien, Holland, Frankrig og Tyskland sig også palmeolieplanen i 2015.

Slikproducenter i baggrunden

Men mens flere store europæiske lande altså har vist politisk vilje på området, så kunne noget tyde på, at der stadig mangler en smule handlekraft fra dele af industrien.

I hvert fald viser en ny rapport fra Euromonitor International, at konfekturesegmentet, som ellers tit bliver fremhævet i snakken om palmeolie, står for en forsvindende lille del af de fødevareprodukter, som bryster sig af at bruge bæredygtig palmeolie. Det skriver Confectionery News.

Euromonitor har kigget på de fødevarer, som på sin emballage skilter med at bruge bæredygtig palmeolie, og her var det samlede salg af alle disse produkter på 220,4 mio. dollars i 2015. Det forventes at stige til 239,9 mio. dollars i 2020.

Konfektureprodukter med bæredygtig palmeolie solgte for 2,5 mio. dollars i 2015 – eller blot 1 pct. af den samlede pulje – mens producenter af morgengryn tilsyneladende trak læsset med et salg på 92,1 mio. dollars – eller 40 pct. af totalen.

Salget af morgenmadsprodukter med bæredygtig palmeolie forventes i øvrigt at fortsætte opad i de kommende år og overstige 100 mio. dollars i 2020, mens Euromonitor ikke forventer at se nogen udvikling i salget af konfektureprodukter med bæredygtig palmeolie.

Ewa Hudson, der er ansvarlig for forskning i sundhed og velvære for markedsanalyseselskabet, siger til Confectionery News, at halvdelen af alle fødevareprodukter indeholder palmeolie.

Dansk palmeoliekoncern tjener færre penge

Lidl er klar med grønne manifester

Landbrug og naturfond i åbent opgør

Sverige øger krav til soja

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis