FødevareWatch

180.000 liter øl bliver økologisk: Smukfest hæver prisen på fadøllen

I år vil Smukfest udelukkende sælge økologisk fadøl. Det kommer til at give en dyrere øl, men bedre smag, siger festivalen.

I fremtiden skal der kun nydes økologisk øl på Smukfest i Skanderborg.

En kold fadøl står ofte højt på ønskelisten hos landets mange festivalgæster, og Smukfest i Skanderborg er ingen undtagelse. Sidste år blev der således hældt mere end 180.000 liter fadøl i gæsternes glas i løbet af festivalen.

Men når hanerne bliver åbnet til årets fest i bøgeskoven, kommer der til at være én afgørende forskel i forhold til i fjor.

Festivalen har nemlig besluttet sig for udelukkende at skænke økologisk fadøl.

Fødevarer, drikkevarer, detail, leverandører og services. FødevareWatch dækker bredt – læs mere i vores gratis nyhedsbrev

"Det er meget simpelt. Vi vil gerne give det bedste til gæsterne, og synes den er bedre. Folk vil gerne have økologi, og nu har vi så fået muligheden for dette her også," siger Flemming Dybbøl, kommerciel chef hos Smukfest.

Hvorfor skal I bestemme, om folk drikker økologisk?

"Det har vi altid gjort. Vi bestemmer også, hvilken rom vi sælger og hvilke musikere vi sætter på scenen."

Mellemrubrik

Smukfest lægger vægt på, at den økologiske pilsner, som bliver leveret af Royal, i høj grad er blevet valgt til for smagen, men at det til gengæld kommer til at betyde en forhøjet pris på de kølige dråber.

"Altså økologisk øl er jo dyrere, så det gør selvfølgelig noget. Men der er ikke så frygtelig stor forskel," siger Flemming Dybbøl.

Præcist hvor meget dyrere fadøllen bliver, har Smukfest ikke klarlagt endnu, men i fjor kostede en normal fadøl 40 kr. for 40 cl.

Royal kan heller ikke give et bud på, hvad prisforskellen mellem økologisk og traditionel øl ligger på generelt, da det afhænger af kæde og kampagne. De kan dog bekræfte, at produktionsomkostningerne til økologisk øl normalt ligger højere end til traditionel øl.

Royal kan til gengæld sige, at Smukfest er den hidtil største festivalkunde for økologisk fadøl. Og generelt set ser det lyst ud for bryggeriets økologiske satsning.

"Vores salg af øko-øl er steget ret meget. Det er stadig en urban tendens, men der var en vækst sidste år på 25 pct. i København for eksempel. Så vi har en forventning om, at salget af økologisk øl stiger," siger Philip Wedgwood, senior brand manager for Royal Beer.

Det bliver stadig muligt at købe traditionelle øl i festivalens mange boder - men altså ikke fadøl som kun bliver tilgængelig som økologisk pilsner.

Aarhusiansk musikfestival skruer op for økologien

Smukfest satser på de lokale leverandører

Skanderborg Festival hjalp Tulip til fødevarepris

Forsiden lige nu

Seneste Fødevarer

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier