ANNONCE
nødder.Kinga.Lipp.jpg
Den danske nøddeafgift modarbejder varernes fri bevægelighed i EU, mener Dansk Erhverv. Derfor har virksomheden klaget over afgiften til EU-Kommissionen.

Erhvervslivet klager til EU over nøddeafgift

Den danske nøddeafgift kan være i strid med EU-regler. Derfor har Dansk Erhverv nu klaget til Kommissionen for at få ændret afgiften. En afgørelse kan dog tage flere år.

Den danske nøddeafgift er i strid med EU-reglerne om varernes fri bevægelighed.

Sådan lyder det fra Dansk Erhverv, der nu har taget sin kamp mod afgiften skridtet videre ved at klage til EU-Kommissionen på vegne af virksomhederne.

Det giver ikke mening, at en peanut skal koste cirka 11. kr. pr. kg., mens cashewnødder koster 35 kr. pr. kg."
Lars Klausen, adm. direktør, Candy King Danmark - til Børsen
Børsen skriver, at organisation argumenterer for, at nøddeafgiften bryder reglerne på to punkter. For det første skifter satsen alt efter, om nødderne er produceret i Danmark eller i et andet land. For det andet er der forskel på, hvornår afgiften skal betales afhængigt af, om nødderne er importerede eller ej.

Dermed forskelsbehandler man varer, der er produceret i og uden for Danmark, mener Dansk Erhverv. Og det skader virksomheder som Candy King, der importerer og sælger slik og snacks i hele Europa.

"Udfordringen er, at afgiften på nødderne er vidt forskellig. Det giver ikke mening, at en peanut skal koste cirka 11. kr. pr. kg., mens cashewnødder koster 35 kr. pr. kg. Det er uigennemsigtigt, og det er indviklet,"siger Lars Klausen, adm. direktør i den danske afdeling af den svensk-ejede koncern, til Børsen.

Skatteminister Karsten Lauritzen har tidligere bebudet, at han vil rydde op i de danske afgifter, og det arbejde er nu i gang. Det kan samtidig tage årevis før, at der vil falde en afgørelse i sagen, skriver Børsen.

Industrien kræver opgør med afgifter

Jysk chokolademand: Halvér vores afgift over to år

Kagefabrik jonglerer med afgifter for 12 mio om året

Ny slikchef i Candyking tror på sundt slik

Svensk børsnoteret slikkonge mister store kunder

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis