ANNONCE
POLFOTO_46915446.jpg
Foto: Toby Talbot/AP/POLFOTO/arkiv

Megakoncerner dropper uattraktive stoffer

Et større fokus på sundhed og ernæring får nu store selskaber som Heinz og Kraft til at droppe tilsætningsstofferne.

Flere amerikanske fødevarekoncerner har på det seneste ændret opskrifterne på deres produkter, så indholdet af blandt andet tilsætningsstoffer er blevet reduceret eller helt fjernet. Det skriver Finans.dk.

Eksempelvis har Kraft de seneste tre år eksperimenteret med en ny opskrift på deres Mac & Cheese, da produktet indeholder farvestoffer, der gør maden ikonisk gul. Kelloggs har ligeledes valgt at fjerne samtlige kunstige smagsstoffer og transfedtsyrer, ligesom Nestlé har reduceret mængden af natrium i 250 af selskabets produkter.

Ændringerne i opskrifterne skal dog ske med respekt for kunderne og de traditioner, der er forbundet med produkterne. Det mærkede Heinz på den hårde måde, da koncernen sidste år blev udsat for en shitstorm. Kunderne frygtede, at smagen på den verdenskendte ketchup havde ændret sig for meget, efter Heinz reducerede indholdet af natrium.

Kraft Heinz tjener færre penge end Heinz

Nestlé lukker tysk kaffefabrik

Kraft Heinz tilslutter sig boykot af buræg

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis