ANNONCE
Udklip.PNG

Fonterra-direktør benægter lange betalingsfrister

Mejerikoncernen Fonterra er blevet stærkt kritiseret for at forlænge sine betalingsfrister fra 30 til 90 dage. Men det passer slet ikke, siger selskabets finansdirektør i et TV-interview.

Det newzealandske andelsmejeri Fonterra er kommet under heftigt beskydning i denne måned, hvor flere leverandører og entreprenører er stået frem og har fortalt, at selskabet har forlænget sin egen betalingsfrist over for partnerne fra 30 til 90 dage.

Men nu står selskabets finansdirektør frem i et TV-interview og afviser kritikken.

Det skriver hjemmesiden News Hub.

Ifølge mediet siger finansdirektør Lukas Paravicini i et interview med TV-personligheden Paul Henry, at ”det ikke er sandt”.

Ifølgen direktøren bliver 75 pct. af selskabets 8.200 leverandører betalt inden for 30 dage, mens omkring 10 pct. af dem blev skubbet over på en plan med 60 dages betalingsfrist tilbage i 2011. Samtidig blev omkring 1000 store leverandører sidste år bedt om at acceptere 60 dages betaling.

”Vi producerer et produkt, vi opbevarer det, vi sender det til hele verden, vi sælger det til kunder, som betaler os inden for 60 dage. Hele processen kan nemt tage op til seks måneder. Det er derfor, at vi i 2011 tog beslutningen om at tilpasse vores betalingsbetingelser til 60 dage,” siger Lukas Paravicini ifølge News Hub.

Paul Henry læser et brev op fra en leverandør, som skriver, at han blev tvunget til at acceptere betaling inden for 90 dage. Det kalder finansdirektøren ”usandt” og fastholder, at ingen af selskabets leverandører har en 90 dages frist.

Fonterra forlænger betalingsfrister og dumper mælkeprisen

Leverandører: Detailhandlen bevæger sig i urimelig retning

Tesco får hug for lange betalingsfrister

Lange betalingsfrister presser leverandørerne

Avis: Britisk leverandørpres er en "langsigtet trend"

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis